Sociaal verantwoord ondernemen: dat is iets wat eigenlijk elke ondernemer zou moeten doen. Of winst nu voorop staat, of dat u een bedrijf start om een maatschappelijk doel te behalen: er moet altijd een sociaal en maatschappelijk verantwoord aspect zijn. Wat is eigenlijk het verschil tussen sociaal ondernemen en tussen sociaal verantwoord (of maatschappelijk verantwoord) ondernemen?
Wat is sociaal ondernemen?
Wanneer we het hebben over sociaal ondernemen, hebben we het over ondernemen op een manier die draait om meer dan alleen geld verdienen. U wilt met uw bedrijf niet alleen winst maken, maar ook een positieve impact maken op de maatschappij. Een sociaal ondernemer levert oplossingen aan klanten, maar wil tegelijkertijd ook een maatschappelijke missie bereiken. Verwar het niet met duurzaam ondernemen of maatschappelijk verantwoord ondernemen: sociaal ondernemen zet het maatschappelijke doel op de eerste plaats.
Dat betekent dat een sociaal ondernemer een maatschappelijk effect op de eerste plaats zet. Pas op de tweede plaats komt het verdienen van geld of het maken van winst. In de praktijk kan men dan denken aan een restaurant waar mensen met een arbeidsbeperking in de bediening werken of een meubelmaker die van oude materialen nieuwe meubels maakt. Sociaal ondernemers houden zich bezig met sociaal welzijn, een beter milieu en een duurzamere wereld.
Werken met het PSO-keurmerk
Wilt u ook sociaal ondernemen? Dan is het interessant om eens te kijken naar de voorwaarden die horen bij een PSO-certificaat. PSO staat voor Prestatieladder Socialer Ondernemen. Dit keurmerk is gericht op het bieden en vergroten van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. U wordt hiermee gestimuleerd om uw beleid inclusief te maken in alle bedrijfsprocessen.
De ladder geeft inzicht in de mate waarin organisaties sociaal zijn. Arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen is het uiteindelijke doel. Wanneer een organisatie dit keurmerk draagt, is het voor iedereen duidelijk dat deze kansen biedt aan mensen die anders niet mee kunnen draaien in de maatschappij. Dat deze inderdaad divers en inclusief te werk gaat. Zo draagt de organisatie bij aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen.
Een ABU-certificaat behalen
Staat winst voorop? Ook dan moet er nog aandacht zijn voor sociaal werken. Bij bijvoorbeeld een uitzend- of payrollorganisatie met een abu-certificaat gelden bepaalde regels. Dit keurmerk vereist namelijk dat de organisatie zich houdt aan een gedragscode. De zaken moeten op orde zijn, er mag geen discriminatie plaatsvinden en de positie van uitzendkrachten moet sterk zijn.
Organisaties met een ABU-keurmerk worden twee keer per jaar gecontroleerd. Ze zorgen bovendien ook voor een verantwoorde huisvesting voor internationale medewerkers. Door met ABU te werken staat de organisatie garant voor kwaliteit, zekerheid en financiële betrouwbaarheid. Leden van de ABU voldoen niet alleen aan de wet- en regelgeving, maar gaan ook nog net even een stapje verder.