Lezing “stoomtramverbinding tussen Zwolle en Blokzijl”

185

De Historische Vereniging voor de IJsseldelta “Jan van Arkel” organiseert op dinsdag 10 februari 2015 een lezing met als onderwerp “De stoomtramverbinding tussen Zwolle en Blokzijl”. Deze lezing wordt gegeven door de heer Harrie Scholtmeijer.

Harre Scholtmeijer heeft zich verdiept in de verdwenen stoomtramverbinding tussen Zwolle en Blokzijl, waar men 100 jaar geleden, om precies te zijn 26 maart 1914, begonnen is met het laten rijden van de eerste tram. Door tegenvallende resultaten is de lijn in 1934 al weer beëindigd. Gelukkig is veel fotomateriaal en zijn verhalen beschikbaar gebleven, zodat we ons nu een goed beeld kunnen vormen waar onze voorvaderen mee bezig waren. De N.V. Spoorweg-Maatschappij “Zwolle-Blokzijl” heeft een spoor aangelegd, dat diverse waterwegen letterlijk moest overbruggen.

tramverbinding

 

Er zijn stations/perrons gebouwd, locomotieven en trams aangeschaft en er moest het nodige personeel worden aangenomen. En dat alles (achteraf gezien) voor een periode van 20 jaar. Het is dus niet alleen van deze tijd dat projecten opgestart worden, die een financieel debacle opleveren en korte tijd erna als mislukt te boek gaan. Volgens de eerste dienstregeling in 1914 reden er dagelijks zes trams van Zwolle naar Blokzijl, een van Zwartsluis naar Blokzijl en een van Zwolle naar Zwartsluis.

De tram was populair bij boeren, vooral om op vrijdag naar de veemarkt in Zwolle te gaan. Halverwege de jaren twintig zette het verval al in. Vrachtwagens en ook autobussen boden steeds grotere concurrentie. De grote crisis van de jaren dertig trof ook de Noordwesthoek van Overijssel hard, zeker nadat de Zwartsluizer Bank was omgevallen. De tramverbinding werd al spoedig een verlieslijdend spoorlijntje.

Op Koninginnedag 31 augustus 1934 reed de laatste tram. Iedereen mocht gratis meerijden. De Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl werd uiteindelijk omgevormd tot een autobusbedrijf, waaraan de naam N.V. Vervoersmaatschappij “De Noord-Westhoek” werd gegeven. Dit autobusbedrijf heeft gaande de tijd veel wijzigingen ondergaan en is uiteindelijk opgegaan in het nu bekende autobusbedrijf Connexion.

Harrie Scholtmeijer schreef in 1987 het boek ‘Namen in de Noordoostpolder’ waarna er nog 150 publicaties (boeken, artikelen) volgden, o.a. het Nederlands van de IJsselmeerpolders en het woordenboek van de Overijsselse Dialecten. Sedert 2008 is hij voorzitter van de Vrienden van Schokland. Locatie: De Regenboog, Broederweg 32 te Kampen. Aanvang 20.00 uur. Toegang: voor leden Jan van Arkel gratis, niet-leden 2,00 euro.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

GEEF JOUW REACTIE
GEEF JOUW NAAM OP