Wie met Zwollenaren van doen had, kreeg nog wel eens het verwijt dat de spoorwegen in Kampen eindigden. De reactie van Kampenaren was dan dat de spoorwegen bij Kampen beginnen. Het is maar van welke kant men het bekijkt. (Inmiddels heeft Kampen er een tweede station bij: ‘het tochtgat Kampen Zuid’.)
In tegenstelling tot het tochtgat Kampen Zuid, biedt het station Kampen (centraal) de treinreizigers beschutting en luwte door het stationsgebouw met de overkapping. De gemeente Kampen wil de duizenden treinreizigers uit de beschutting en luwte verbannen naar een guur stuk perron, een eind verderop. Daar mogen ze dan staan wachten op de komst van de trein. (Soms onder barre weersomstandigheden: regen, wind, koude, hagel of sneeuw.)
Dit is zonder alerte politieke aandacht gebeurd. Het is de bedoeling dat ter plekke van het overdekte perron een terras moet komen. (Het terrassengedoe van de gemeente Kampen lijkt op terrassenmania.) Maar voor de treinreizigers is er nog hoop, want het is ten zeerste de vraag of dit terras wel rendabel zal zijn en of een horeca-ondernemer dit wil exploiteren. Wie wil er op een terras in de diesellucht van optrekkende vrachtauto’s zitten?! (Met als uitzicht een file die voor de stoplichten staat.)
En er zijn al een groot aantal horeca-zaken in de omgeving van de Van Heutz-kazerne in de Oudestraat waarvan sommigen het moeilijk hebben om het horeca-hoofd boven water te houden. Trouwens, destijds had de Buitenwacht een gezellig terras, met aan de achterzijde een danszaal. Het terras was niet rendabel. De laatste eigenaar kon de Buitenwacht rendabel houden, door de massa-(dans)festijnen; zolang zo’n Buitenwacht-hype duurde. (Een grote brand maakte een einde aan de exploitatie.)
Ook het plan van de gemeente Kampen, voor twee gebouwtjes aan de westzijde van de Stadsbrug voor een kiosk en een verkooppunt voor gebraden kippetjes, bleek voor geen enkele ondernemer een haalbare zaak. De kranten, tijdschriften en gebraden kippetjes zijn er niet gekomen. Het overdekte perron, vlakbij de stations-ingang, moet er voor de duizenden treinreizigers blijven en de trein moet daar blijven stoppen (en vertrekken).
Centurion, 26 oktober 2015.