Door Niek Teune
KAMPEN – Het Hervormd Mannenkoor IJsselmuiden-Grafhorst en het Hervormd Kerkkoor Kampen hadden besloten om samen een Passie-Paasconcert te geven in de Bovenkerk. Samen droegen zij op woensdag 16 maart jongstleden, met medewerking van soliste Lucie Tromp en vleugelist Wilco Veldkamp, de boodschap van Pasen uit. Het publiek was getuige van een concert dat in meerdere opzichten uniek was.
Beide koren benoemden onlangs een nieuwe voorzitter. Voor de heren betekende het Passie-Paasconcert hun vuurdoop. ‘Beide koren hadden het verlangen om een mooi Passie-Paasconcert te geven’, vertelt voorzitter Dick Klooster namens het Hervormd Mannenkoor. ‘We hopen dat het een prachtige avond mag worden, waarbij we vanuit het lijden naar de opstanding zullen zingen.’ Van der Weerd beaamde dit en hoopte de bezoekers aan het denken te zetten.
Het concert ging om 20.00 uur van start met ‘Aanschouw de Schepper van ’t heelal’, wat door beide koren en Lucie Tromp gezongen werd. Eenieder liet zich direct van zijn of haar beste kant zien. Het geheel werd gedirigeerd door Harry Hamer, die later op de avond het stokje door zou geven aan Freddy Veldkamp. Veldkamp is normaliter de dirigent van het Hervormd Mannenkoor IJsselmuiden-Grafhorst, maar deed bij het concert ook dienst als organist van het Hervormd Kerkkoor. Hamer vervulde eveneens beide functies.
Nadat Van der Weerd een welkomstwoord had gesproken en in gebed voorgegaan was, werd ‘Jezus leven van mijn leven’ door zowel de koren als de toeschouwers gezongen. Onder de laatste tonen van het orgel zocht het Hervormd Mannenkoor een plekje, waarna het eerste blok van het Hervormd Kerkkoor aan de beurt was. ‘Aan het kruis genageld’ werd opgevolgd door ‘Als ik in gedachten sta’, waarbij het koor het eerste en vierde couplet voor haar rekening nam. Soliste Lucie Tromp zong het tweede en derde couplet zuiver en gedragen.
Na ‘Op die heuvel daarginds’ zong Lucie Tromp alleen ‘He was despised’. Het betrof het eerste Engelstalige stuk van de avond. Wilco Veldkamp begeleide de soliste met rustig vleugelspel, wat goed paste bij de lange tussenpozen die ze tussen de zinnen liet vallen. ‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft’ was repertoire waarbij de mannen en vrouwen van het Kerkkoor elkaar goed afwisselden. Het stuk eindigde hoog en krachtig, waardoor de tonen nog lang nagalmden in de Bovenkerk. ‘Zie de steen is er niet meer’ en ‘For you are Lord’ waren de laatste stukken die alleen door het Kerkkoor gezongen werden.
Na de orgelimprovisatie, waarbij Hamer voor het eerst als organist dienstdeed, volgde de samenzang van ‘Christus onze Heer verrees’. Het Hervormd Mannenkoor nam plaats op het podium en Freddy Veldkamp ging voor zijn koor staan. ‘’t Is middernacht’ werd ingeleid met orgelspel van Hamer, waarna het Mannenkoor rustig begon. Het zanggeluid werd geleidelijk aan wat sterker. Bij ‘Hoog boven alle vragen’ was de inleiding weggelegd voor vleugelist Veldkamp. De combinatie tussen de zuivere vrouwenstem van Tromp en de leden van het Hervormd Mannenkoor gaf een bijzonder effect. Daarnaast vielen de prachtige afwisselingen in volume op. Het blok eindigde met de eerbieding gezongen ‘Psalm 121’, wat door de bassen en baritons van het koor in werd gezet. Door de goede communicatie tussen het koor en de dirigent verliepen de volumewisselingen goed en geleidelijk.
Lucie Tromp soleerde voor een laatste keer met het Engelstalige ‘Gethsemane’, wat ze rustig en gedragen bracht. Nadat de laatste tonen verstomd waren, kon men een speld horen vallen in de kerk. Groot was het contrast met het ‘Paasintrada’ wat het Hervormd Mannenkoor daarna liet horen. Het betrof een goede bewerking van ‘Daar juicht een toon’, waarbij het juichaspect zowel in de tekst als de melodie naar voren kwam. Het krachtige gezang paste goed bij de feeststemming die Pasen oproept. ‘’k Blijf Hem prijzen in mijn lied’ en ‘Dierb’re Heiland mijn Verlosser’ waren de laatste stukken van het Hervormd Mannenkoor. Bij de eerstgenoemde sloot de koorklank zeer nauw aan bij de tekst die gezongen werd. De mooie transponatie van het Mannenkoor was lovenswaardig. De laatste van de twee werken, die beiden op de cd ‘Overdenking’ zijn te vinden, werd vol overtuiging gebracht. Het publiek luisterde aandachtig.
‘In His Love’ werd opnieuw door beide koren gezongen, ditmaal gedirigeerd door Veldkamp. De koren toonden aan goed samen te kunnen werken en brachten het stuk met een goede verdeling tussen de mannen- en vrouwenstemmen. Voorzitter Dick Klooster van het Hervormd Mannenkoor sloot vervolgens de avond af. De samenzang van ‘U zij de Glorie’, waarbij de vrouwen van het Kerkkoor de bovenstem zongen, vormde de feitelijke afsluiting.
Dirigent Freddy Veldkamp kan terugkijken op een mooi, afwisselend concert. ‘Er was een goede samenwerking tussen de twee koren, waarbij we toch elk een eigen programma hadden. Zingen brengt samen, dat toont dit concert weer aan’, vertelt de musicus. ‘Persoonlijk vond ik het leuk om weer eens achter het orgel plaats te nemen. De wisseling tussen het dirigeren en orgelspelen met Harry (Hamer red.) ging prima. We voelen elkaar uitstekend aan op muzikaal vlak. Ons vizier gaat nu weer op ons jaarlijkse Oranjeconcert’, aldus Veldkamp.