Alle bewoners van de Oranjesingel ergeren zich al een tijd aan verkeer dat volgens hen te hard door hun straat rijdt. Het zou leiden tot gevaarlijke situaties voor bijvoorbeeld voetgangers en fietsers die over willen steken bij een zebrapad. Bovendien veroorzaakt het landbouwverkeer trillingen en scheuren in hun huizen.
Ook de bussluizen baren de bewoners zorgen. Men is er al bijna van de sokken gereden, omdat het verkeer er op gefocust is als eerste door de sluis te kunnen rijden en de voetgangers worden daardoor over het hoofd gezien.
Wethouder Treep zal gaan onderzoeken hoe ernstig de overlast daadwerkelijk is.
De grote ellende is begonnen nadat de vlakke asfaltverharding verwijderd is en vervangen door een klinkerbestrating met drempels en verkeerversnellers. (Wegversmallingen.) Eén drempel op de hoek van de Wilhelminalaan en de Oranjesingel is inmiddels wegens gevaar en ernstige overlast verwijderd. (Trillingen en scheuren in huizen.)
Hoe komt deze doffe ellende in Kampen nu tot stand? De gemeenteraad is destijds unaniem akkoord gegaan met een algemeen verkeersplan dat in het verleden door een college van burgemeester en wethouders is aangeprezen als duurzaam veilig. (Het gaat om beleidsregels die geïnitieerd zijn door ambtenaren, terwijl het werk vaak door verkeersbureautjes wordt gedaan.) Iedereen denkt dat het een goede zaak is, wanneer er voor “duurzame veiligheid” wordt gekozen.
In de praktijk komt de boosaardige aap vervolgens uit de gemeentelijke mouw: verkeersellende. Niet alleen op de Oranjesingel. Maar voor de bewoners van de Oranjesingel was de maat vol. Zij pikken het niet langer dat hun rust wordt verstoord, hun veiligheid wordt aangetast en hun huizen dag-in-dag-uit te lijden hebben.
Nu was één en ander te voorzien geweest. Op de IJsselkade benedenstrooms speelde en speelt zich nog steeds dezelfde misère af. Zij het dat het hier voornamelijk éénrichtingsverkeer is. Dat biedt weinig hoop voor de bewoners van de Oranjesingel. De Oranjesingelbewoners moeten zelfs oppassen dat de gemeente (als doekje voor het bloeden) er niet een paar extra drempels in laat gooien.
De Oranjesingel is van gemeentewege geclassificeerd. Daarbij worden volgens het boekje (“duurzaam veilig”) allerlei verkeersbelemmeringen aangebracht, zoals 1. Drempels. 2. Verkeerversnellers (wegversmallingen en bussluizen). 3. Klinkers. (Klinkers tevens om de straat op te leuken.)
1. Drempels. Hoe harder -in algemene zin- sommige bewoners piepen; hoe hoger de drempels worden aangelegd. De standaard hoogte wordt dan door de gemeente genegeerd. (Zie de Wilhelminalaan.) Zeer milieuvervuilend vanwege het stoppen en optrekken. Biedt een schijnveiligheid, omdat de autobestuurders zich op de drempels concentreren en niet op bijvoorbeeld de overstekende kinderen. De drempels zijn alleen voor brave burgers een hindernis; niet voor “sportieve” rijders in bijvoorbeeld een SUV, niet voor motorrijders die een wheely willen maken, niet voor maaltijdbezorgers op een bromfiets en niet voor tractorrijders en vrachtwagenchauffeurs. Degenen die last van de drempels hebben zijn de brave chauffeurs en de aanwonende bewoners. Zij zitten te schudden in hun huizen. Vooral als de zware tractoren met aanhangers voorbij denderen. (Wielen met een doorsnee van 1,5 m., zonder wielkassen.) Wat dit betreft gloort er toch een klein beetje hoop voor de bewoners. Wethouder Treep doet een nieuwe poging om het landbouwverkeer te weren van de stadsbrug. (En zodoende grotendeels van de Oranjesingel.) In hoeverre de Christen Unie gaat dwarsliggen en de tractoren op de IJsselbrug en de Oranjesingel wil laten blijven rijden, is onbekend.
2. Verkeerversnellers (wegversmallingen en bussluizen). Op enkele plekken is de straat versmald, zodat tegemoetkomende auto’s elkaar daar niet kunnen passeren. De versmallingen zorgen voor levensgevaarlijke situaties, doordat elkaar tegemoetkomende chauffeurs het eerst door de wegversmalling willen rijden. De versmallingen werken dus snelheidverhogend. (Ook zonder tegenligger: “Zorg zo snel mogelijk langs de obstakels te komen; dan heb je geen last van een eventuele tegenligger”.) De gevolgen van de versmallingen zijn scheldpartijen, bedreigingen en aanrijdingen. Een bussluis wordt ook nog wel eens door een motor en zelfs door een auto langszij (over het fietspad) gepasseerd. Levensgevaarlijk voor buspassagiers en voetgangers.
3. Klinkers. De klinkers worden ook gebruikt om een straat op te leuken. En inderdaad, een klinkerstraat oogt mooier dan een asfaltstraat. Doch tractoren en vrachtauto’s die over klinkers rijden, veroorzaken trillingen. Er zijn altijd voegen tussen de klinkers, die met zand, leem of fijn split worden opgevuld. Dat volstaat goeddeels. Totdat de gemeentelijke veegmachines komen, die het zand etc. tussen de klinkers wegzuigen. Daardoor wordt een straat langzaamaan vernield. De klinkers krijgen ruimte, waardoor er nog meer trillingen veroorzaakt worden. (Zie Noordweg.) Zo houden gemeenteambtenaren elkaar aan het werk, blijkbaar overeenkomstig het gemeentelijke adagium: “werk met werk maken.”
Toegift: Fietsers (vooral moeders met kinderen voorop in het kinderzitje) rijdend over de Oranjesingel, die vanaf de Beneluxweg komen en die rechtsaf de 3de Ebbingestraat inslaan lopen een groot gevaar om onderuit te gaan op de aangelegde helling.
De goedbedoelde verkeersmaatregelen werken dus averechts. De brave burgers die zich altijd al aan de verkeersregels hielden, worden geplaagd. De “sportieve” rijders trekken zich niets aan van de verkeersversnellingen e.d. Ergo voor hen is het een extra uitdaging.
Niet alleen direct is het effect negatief: ook indirect. Want na enkele kilometers lang met verkeershindernissen te zijn geconfronteerd raakt ook de brave chauffeur geïrriteerd en denkt: “Nu is het mijn beurt.” En hij trapt het gaspedaal wat verder in.
Kortom: afbreken die goedbedoelde nutteloze boel. Te beginnen met de wegversmallingen en bussluizen. Het draagt alleen maar bij aan gevaarlijke situaties, frustraties en aanrijdingen. En: gemeente Kampen stap af van die contra-productief werkende “duurzaam veiligheidsregels”. Er zijn nog wel andere manieren om notoire hardrijders aan te pakken.
Centurion, 28 oktober 2013