Door Alex de Jong @ Attest Communicatie
KAMPEN – Kringloop Kampen viert vrijdag 8 en zaterdag 9 maart dat het 35 jaar bestaat én dat het een nieuwe locatie in gebruik heeft genomen. Ook ‘opruimcoach’ Elise van Heerde is aanwezig. Zij zal ondernemers en particulieren tijdens inspiratiesessies onderwijzen in het opruimen.
Kringloop Kampen bestaat 35 jaar en heeft onlangs een nieuwe hal als brenglocatie in gebruik genomen. Om dat te vieren organiseert het zaterdag 9 maart van 10.00 tot 13.00 uur aan de Haatlandhaven 19 (ingang Oslokade) een feestelijke Open Dag voor alle Kamper inwoners. Voor Ondernemend Kampen staan vrijdag 8 maart van 16.00 uur tot 19.00 uur de deuren open.
Professional Organizer
Tijdens de inspiratiesessies voor ondernemers zal Elise het bedrijfsleven tips en trucs geven om op het eigen bedrijf te zorgen voor rust, ruimte en overzicht. ‘Misschien wordt het tijd om nu eindelijk eens het magazijn op te ruimen en overbodige spullen weg te doen’, vertelt ze. ‘Of leer je personeel hoe ze hun eigen werkplek beter kunnen organiseren.’ Veel mensen laten hun werkdag door de inkomende mail dicteren, zo weet ze. ‘Menigeen heeft een overvolle mailbox en weet niet hoe hij of zij prioriteiten moet stellen. Ik kan mensen hierbij helpen.’ Elise is aangesloten bij de brancheorganisatie NBPO en mag zich al bijna vijf jaar ‘professional organizer’ noemen. Ze is tevens lid van het dagelijkse NBPO-bestuur en kan mensen als geen ander met coaching bijstaan.
De schaamte voorbij
Ze zal ondernemers tijdens de open dag bij Kringloop Kampen graag van tips en trucs voorzien. ‘Soms zijn de verbeteringen bijna te simpel voor woorden, maar je moet er als werkgever en werknemer vaak wel even op worden gewezen’, stelt ze. Naast ondernemers, die ze graag vrijdag te woord staat, is ze er ook op zaterdag, wanneer de nieuwe locatie van Kringloop Kampen de deuren opent voor bezoekers uit Kampen en omstreken. ‘Niet alleen kan ik mensen helpen hun werkplek te reorganiseren en daar te zorgen voor rust, ruimte en overzicht; ik kan ook thuis het nodige voor mensen betekenen.’
Een opruimcoach inhuren om je te coachen het eigen huis op te ruimen; is dat niet vreemd? Elise: ‘Door omstandigheden kan het eigen huis soms minder opgeruimd zijn dan men zou willen of dan men het doorgaans had’, zo vertelt ze. ‘Dat kan door ziekte, door problemen in de relationele sfeer, door drukte van beide partners, doordat een kind is gediagnosticeerd met een autistische stoornis, door een verhuizing; noem maar op.’ Elise heeft dat aan den lijve ondervonden. Ook zij vroeg jaren geleden, vanwege persoonlijke omstandigheden, om hulp. ‘Ik ken de schaamte; het gevoel dat je faalt omdat je iemand anders’ hulp nodig hebt. Maar ik ken ook het euforische gevoel dat je krijgt doordat je een duwtje in de rug krijgt en zo weer op het juiste spoor wordt gezet; dat je je leven weer op orde hebt kunnen krijgen.’ Het verklaart waarom ze zelf enkele jaren geleden professional organizer is geworden. ‘Ik wil dolgraag andere mensen helpen; wil hen hetzelfde laten ervaren als wat ik zelf heb mogen ervaren’, vertelt ze.
Opgeruimd leven
‘Ik kan praktische ondersteuning bieden en mensen helpen om weer orde en structuur in hun leven aan te brengen’, klinkt het enthousiast. ‘Mensen weten doorgaans heus wel hoe ze moeten opruimen, maar kunnen soms even het spoor bijster zijn. Juist dan is het fijn wanneer er iemand is die begrijpt hoe dit voelt; die geduldig en begripvol is, en die vanuit haar eigen ervaring, aangevuld met professionele vakkennis, jou kan helpen je leven weer goed op de rit te krijgen. Opruimen en afscheid nemen van spullen die je eigenlijk allang niet meer gebruikt of nodig hebt, helpt daarbij. Rust, ruimte en overzicht in je eigen huis, geeft ook rust, ruimte en overzicht in je eigen hoofd én in je leven.’
Meer weten? Mail naar
in**@lo**********.nl
of kijk op www.lotusruimtop.nl.