Ondernemers Estafette Kampen 2.2

Ferdi Leusink van Dickhof Kampen: 'Dit is waarvan ik altijd heb gedroomd’

150

 

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie

Hij leerde het vak bij Dickhof in Elburg. Maar Ferdi Leusink (31) wilde meer dan in de voorbewerking en spuiterij van het bedrijf werken. ‘Juist in het klantencontact zit de uitdaging. ‘Koud’ bij een bedrijf binnenlopen en hen binnenhalen als nieuwe klant; dat is toch wel het mooiste wat er is.’ Binnen Dickhof Elburg was deze functie allang ingevuld, dus hing eerst teleurstelling in de lucht. Gelukkig diende een nieuwe uitdaging zich in Kampen al snel aan.

Autoschade Snippe wilde ermee stoppen, dus zag Ferdi zijn kans schoon. Hij brengt sindsdien in de praktijk wat hij in Elburg niet kon. Inmiddels alweer ruim drie jaar, als vestigingsmanager van Dickhof Kampen. ‘Ik heb een zeer goede klik met de ondernemers in Kampen’, vertelt hij met een brede lach.

Ja, hij is vestigingsmanager van Dickhof Kampen en daarmee – in de klassieke betekenis van het woord – geen rasechte ondernemer. ‘Het is maar hoe je het bekijkt’, zegt hij. ‘Ik wilde meer doen bij Dickhof in Elburg dan binnen mijn functie paste, maar dat ‘meer’ zat er helaas niet in. Totdat ik hoorde dat Autoschade Snippe in Kampen ermee wilde stoppen. Dat bood nieuwe kansen.’ Want waar ergens een deur dichtgaat, gaat elders weer een ‘window of opportunities’ open.

Eigen vestiging in Kampen
Ferdi overwoog voor zichzelf te beginnen, maar dan had hij veel geld nodig om in Kampen een eigen bedrijf te kunnen beginnen. ‘Maar ja, zoveel geld lenen de banken je tegenwoordig niet zomaar meer’, weet hij. Dickhof zag het daarentegen wel zitten om een vestiging in Kampen te beginnen. Een mooie uitdaging voor Ferdi, die wel toe was aan een nieuwe invulling van zijn leven. ‘Hier mocht ik als ondernemer een nieuwe vestiging opzetten en uitbouwen.’

Dat laatste heeft hij, na drieëneenhalf jaar, met meer flair en resultaat gedaan dan men aanvankelijk bij Dickhof had gedacht. ‘Ik kreeg destijds van de boekhouder de waarschuwing dat ik het maar beter niet kon doen’, herinnert hij zich nog met een brede grijns. Inmiddels weet hij dat het heel anders heeft uitgepakt. Dat maakt niet alleen hem, maar ook het management van Dickhof erg blij. ‘De twee vestigingen versterken elkaar enorm. Sinds we in Kampen met Dickhof zijn begonnen, heeft dat ook positieve weerslag op de hele Dickhof groep gekregen.’ Vakmanschap op het gebied van schadeherstel, gecombineerd met goede materialen; het is waar Dickhof groot mee is geworden.

Hoge gunfactor
‘Ik heb een goede klik met de ondernemers in Kampen’, vertelt Ferdi. ‘De gunfactor is groot.’ Dickhof richt zich met name op bedrijven die de zorg van hun wagenpark volledig aan Dickhof Kampen overlaten. ‘We ontzorgen de klant van begin tot eind.’ Aannemers, bouwbedrijven, ze weten het autoschadebedrijf in toenemende mate te vinden. Maar ook ZZP’ers en particulieren hebben de weg naar Dickhof Kampen gevonden. ‘Mensen geven aan dat ze hier bijzonder fijn worden geholpen.’ Het maakt hem trots en dat straalt hij ook uit. ‘We hebben hier hele korte lijntjes. We werken met een team van vier man en doen eigenlijk allemaal alles.’ Het ontzorgen van de klant klinkt als een dooddoener, want tegenwoordig beweert iedereen dit te doen, dus vult Ferdi graag aan: ‘Er leiden verschillende wegen naar Rome. Als de wagen van een klant schadeherstel nodig heeft, dan bekijken wij ook hoe dat niet alleen kwalitatief het beste kan, maar ook prijstechnisch. Dan kom je soms tot de conclusie dat een andere wijze van het opknappen van schade ook werkt. Dus: niet een auto helemaal opnieuw spuiten, maar de bewuste plek polijsten en lakken en zo de kosten binnen de perken houden.’ Het is een werkwijze die door een toenemend aantal nieuwe klanten enorm wordt gewaardeerd, zo vertelt hij. ‘Het is hier in Kampen echt leuk ondernemen. Als je hier in het plaatje past, dan gunnen ze het je. Klanten zijn trouw.’

Sinds kort is Dickhof Kampen ook aangesloten bij Schadegarant. ‘Schadegevallen uit Kampen, Genemuiden, Dronten; kortom deze hele regio, pakken wij op.’ Dat levert het bedrijf veel extra werk. Een welkome aanvulling, zo merkt Ferdi op. ‘Door corona heeft de reguliere handel wel een klap gekregen. Onze aansluiting bij Schadegarant levert daarin weer een goede compensatie.’

Ondernemend
Vestigingsmanager met een vaste baan, maar Ferdi voelt zich in alles ondernemer. ‘Ik houd ervan om risico te nemen en ergens vol gas voor te gaan.’ Hij prijst zich gelukkig dat Dickhof hem deze kans heeft geboden. ‘Eigenlijk hebben we vanaf het begin een vliegende start gemaakt’, klinkt het. Destijds begon hij met één werknemer; een medewerker van het voormalige schadebedrijf dat al in dit pand zat. Een allrounder. Ferdi ging de boer op en begon daarnaast zelf eerst ‘gewoon’ in de spuiterij, ‘omdat er tenslotte ook moest worden gebuffeld’. ‘Ondernemen is je eigen kop volgen; je eigen visie ten uitvoer brengen.’

‘Nu voel ik me wel eens schuldig als ik zie hoe druk de jongens het in de werkplaats hebben, terwijl ik op kantoor bezig ben. Dan denk ik wel eens ‘ik moet ze gaan helpen’…’ Natuurlijk weet hij dat hij als ondernemer/werkgever zijn team al in voldoende mate helpt met het binnenhalen van nieuw werk, maar toch: ‘soms kriebelt het en wil ik liever de overall aantrekken en de jongens helpen’. En toch… dit is de kans die hij zocht. Bedrijfscontinuïteit en dus altijd voldoende werk van (nieuwe) klanten binnenhalen; het is een ‘klusje’ dat Ferdi graag klaart. ‘Dit is waarvan ik altijd heb gedroomd’, merkt hij lyrisch op.
Ferdi Leusink inviteert Vincent Smit van Autohopper om het stokje van hem over te nemen.