Actiegroep Muziekpad: ” wethouder probeert op een geslepen wijze zijn plannen voor een fietssnelweg door de gemeenteraad te krijgen”

933

In het mobiliteitsplan voor Reevedelta is een fietsroute Zwolle-Kampen-Dronten opgenomen, wat zorgen bij omwonenden van het Muziekpad veroorzaakte. Ze vreesden het verdwijnen van het pad en dienden zienswijzen in.

De gemeente wilde via een persbericht aan onze redactie misverstanden ophelderen. Het verdwijnen van het voetpad zou op een misverstand berusten, volgens de verantwoordelijk wethouder Richard Boddeus.

De actiegroep kwam met onderstaande reactie

” In de gemeente Kampen is men bezig met de aanleg van nieuwe wijken in het Reeve Deltagebied en hiervoor is een gebiedsvisie geschreven met onderliggende onderdelen zoals het mobiliteitsplan. Zie link: Gebiedsvisie — Reevedelta, wonen aan de nieuwe oevers van Kampen. Deze plannen moeten nog door de gemeenteraad goedgekeurd worden en lagen t/m 10 januari bij het gemeentehuis ter inzage. Hierbij konden de bewoners van Kampen door middel van een zienswijze reageren.

De zogenaamde klaagzang waar de wethouder het in de media over heeft, gaan over zijn plannen in het mobiliteitsplan. Hierin worden de bestaande wijken (De Maten en Cellesbroeks-Middenwetering) nu opeens geconfronteerd met een fietssnelweg (of snelle doorfiets route zoals de gemeente dit liever noemt). Deze 2 bestaande wijken zijn nooit hierover geïnformeerd door de gemeente daar zij helemaal niets met het Reevedelta plan te doen hebben. Dit, terwijl gemeente Kampen uitdraagt dat zij participatie hoog in het vaandel zegt te hebben staan. Deze wethouder probeert echter op een geslepen wijze via een gebiedsvisie van het nieuw te ontwikkelen ‘Reevedelta’ gebied zijn plannen voor een fietssnelweg door de gemeenteraad te krijgen.

Op pagina 14 van het ‘mobiliteitsplan’ zie je een dikke rode lijn waar de voorgenomen fietssnelweg door de bestaande wijken zou moeten komen en op pagina’s 41 t/m 43 geeft de gemeente heel duidelijk aan wat de 3 fietspad scenario’s zijn. Pagina 43 bevat hierbij de situatieschets van de snelle doorfietsroute en dit laat heel duidelijk zien dat dit (inclusief verharde berm) een 5 meter breed fietspad zal zijn zonder een wandelpad. Als je zelf het huidige Muziekpad zou aflopen dan zal je heel snel zien dat er op veel plekken simpelweg gezien niet zomaar genoeg ruimte zal zijn om een 5 meter fietspad en een 2m wandelpad aan te gaan leggen. De wethouder heeft wel erg veel boter op zijn hoofd als hij de inhoud van zijn eigen plannen niet kent.

De enige manier van inspraak die de wethouder de buurtbewoners tot nu heeft gegeven is om via een officiële zienswijze te reageren op deze plannen. De periode van inzage en reactie was precies in de periode waar mensen bezig zijn met andere dingen zoals sinterklaas, kerst en oudjaarsdag en niet met zich in te lezen in vergunningstrajecten. Het is heel fijn dat de wethouder nu snel anticipeert op de ontstane commotie door de vele ingediende zienswijzen en een informatieavond gaat beleggen met de toezegging dat het wandelpad ‘misschien’ behouden zou kunnen blijven. Echter is het heel bijzonder dat hij aangeeft dat hij hoogst verbaasd is over alle ophef, omdat hij naar eigen zeggen nog niet eens met de buurt heeft gecommuniceerd. Maar hoe is het dan mogelijk dat het plan plan al wél officieel ter inzage kan leggen?

Nu hij aangeeft dat het pad “misschien wel deels behouden kan worden” dan nog; wettelijk gezien ligt er dan nog steeds een onjuist document voor goedkeuring bij de gemeenteraad waar helemaal niets staat geschreven over de aanleg of behoud van het gehele wandelpad. Technisch gezien is het ook maar zeer de vraag of er genoeg ruimte gaat zijn om een fietssnelweg en een wandelpad naast elkaar aan te leggen. Wij willen dan ook nieuwe plannen zien waar het wandelpad in haar geheel wordt toegevoegd aan het mobiliteitsplan en dit plan zou dan ook weer opnieuw ter inzage moeten worden gelegd, zodat de buurt eventuele zienswijzen kan indienen.

Ter verduidelijking een zienswijze is een juridisch document wat de overheid niet zomaar mag negeren. Doet de wethouder dit toch dan zullen we als bewoners na 6- 8 weken een ingebrekestelling kunnen sturen. Volgt er dan na 2 weken nog steeds geen reactie dan zegt de wettelijke procedure dat de bewoners die een zienswijze hebben ingediend zeer waarschijnlijk recht hebben op een dwangsom vergoeding van de gemeente. Bij de huidige hoeveelheid van zo’n 450 zienswijzen praten we dan over een aanzienlijk bedrag per dag.

Laat het duidelijk zijn dat heel veel mensen die we de afgelopen weken in de wijken hebben gesproken heel boos en verdrietig zijn, omdat het gehele Muziekpad vanaf station Kampen Zuid tot en met de Flevoweg een zeer gewaardeerde rustige groene wandelzone in de wijken is. Dit is een ideale plek voor wandelaars, hardlopers en kinderen die leren fietsen of skeeleren. Voor mensen met een beperking zoals slechtziende mensen die in de wijk wonen is dit ook een heel fijne route om even rustig een ommetje te kunnen maken. Ook is dit gebied aangewezen als één groot hondendolterrein wat zeer waarschijnlijk niet meer zal kunnen als er forenzen op snelle fatbikes en speed pedolecs moeten gaan rondrijden. Je kunt je vast voorstellen dat een fietssnelweg van dit formaat en het wegnemen van een veelgebruikt wandelpad enorme impact heeft op het dagelijks leven alle gebruikers ervan en dat wij genoodzaakt waren om Kampen en de politiek wakker te schudden over wat er hier gebeurt.

De manier van communiceren in de pers vanuit de gemeente is zeer eenzijdig en niet respectvol naar de honderden bewoners in Kampen die op een nette manier gebruikmaken van hun wettelijk inspreekrecht. Wij kunnen niet begrijpen dat een wethouder zijn ongeruste bewoners zo wil schofferen door termen als misvatting / miscommunicatie, onnodige ophef, ontstane commotie en nodeloze klaagzang etc. te gebruiken. Dit is geen nodeloze klaagzang, maar een reactie op een wethouder die zijn zaken niet op orde heeft en niet weet wat er onder zijn inwoners van Kampen leeft.”

Actiegroep Muziekpad