maandag, september 16, 2024

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR

HomeColumnsColumn Centurion - 'Een brug te ver'

Column Centurion – ‘Een brug te ver’

-

Centurion kleinVierhonderdduizend euro is het bedrag dat de gemeente Kampen niet zou beuren als bijdrage van Rijkswaterstaat en dus besloot het college van burgemeester en wethouders de proef met het deels afsluiten van de Stadsbrug toch door te zetten. Enige tijd daarvoor had wethouder Gerrit Jan Veldhoen met een stalen gezicht op de landelijke televisie nog verklaard dat de brug niet afgesloten zou worden.

In de gemeenteraadscommissie wilde de meerderheid geen (gedeeltelijke) afsluitingsproef. Doch het college van B en W zette desondanks door. Het is frappant dat B en W niet inzien dat de vier ton van Rijkswaterstaat ook door burgers opgebracht belastinggeld is en nu weggegooid wordt.

Met de proef werd er beoogd automobilisten een “gedachtenveranderingsproces” (hersenspoeling) te laten ondergaan. Minder auto’s over de IJsselkade; minder auto’s over het kruispunt bij het station en het autoluw maken van de Zwolseweg. In het utopistische denken zou het destijds gesloten stationsrestaurant heropend worden met een groot terras, waarin geen Zwolseweg past.

De meeste raadsleden zijn door de wol geverfd en weten wel dat een proef de weg vrij moet maken om een (waan)idee doorgedrukt te krijgen. De volgende stap is dan dat van de proef beweerd wordt dat hij geslaagd is. Met de opmerking erbij dat er nog enkele puntjes zijn die nog nader uitgewerkt moeten worden, maar daarover wordt beloofd dat die opgelost worden of dat die nog tijd nodig hebben.
Overigens weet iedereen dat wanneer de IJsselkade gedeeltelijk wordt afgesloten, het resultaat is dat er dan minder verkeer over de IJselkade rijdt. En dat het verkeer zich verplaatst naar de drukke en gevaarlijke rotonde bij de Mr. Niersallee / Europa-allee. En tevens spitsvertragingen oplevert op de kruising Oosterlandenweg en uitrit Spoorlanden en op de T-splitsing Oosterlandenweg-Van Engelenweg.

“Ik ben blij met de test, want dan zie je pas echt wat er gebeurt en welke gevoelens er loskomen”, aldus wethouder Gerrit Jan Veldhoen. Nou die gevoelens liegen er niet om. De bewoners van de IJsselkade bovenstrooms zijn uiteraard blij dat er veel minder autoverkeer over de IJsselkade rijdt. Maar je weet waar je voor kiest als je daar gaat wonen. En hier geldt weer dat bijna iedereen graag auto rijdt; maar dan wel bij een ander door de straat. Voor de rest zijn er overwegend kritische en woedende reacties van burgers.

In het geitewollensokken circuit wordt er niet beseft dat de stadsbrug de levensader is van de stedelijke agglomeratie Kampen-Ijsselmuiden: geld moet verdiend worden. Het dagelijks moeten omrijden via de Molenbrug kost ondernemers, zorgverleners en burgers veel extra tijd en geld. “Waarom deze mooie en dure brug niet optimaal gebruiken voor de bereikbaarheid van Kampen?”, verzuchtte gemeenteraadsraadslid Beent Keulen.

Het is frappant om op 13 juli 2016 te lezen dat de gemeente Kampen met het nieuwe energieplan 2017-2020 (kosten 350.000 euro) inzet op CO-2 neutraal. Laat de gemeente Kampen beginnen om ondernemers, zorgverleners, burgers en gemeentelijke diensten geen 7,5 kilometer per rit om te laten rijden via de Molenbrug. Dat is een brug te ver.

Centurion, 23 augustus 2016

Gerelateerde berichten

1 COMMENT

Comments are closed.

[td_block_social_counter custom_title="Stay Connected" block_template_id="td_block_template_4" header_color="#ea2e2e" f_header_font_family="522" f_header_font_transform="uppercase" f_header_font_style="italic" f_header_font_size="eyJsYW5kc2NhcGUiOiIxNSIsInBvcnRyYWl0IjoiMTQifQ==" facebook="tagDiv" twitter="tagdivofficial" youtube="tagdiv" instagram="tagdiv" style="style10 td-social-boxed td-social-colored" tdc_css="eyJwaG9uZSI6eyJtYXJnaW4tYm90dG9tIjoiMzIiLCJkaXNwbGF5IjoiIn0sInBob25lX21heF93aWR0aCI6NzY3fQ=="]

Net binnen