Als het gaat om nieuwe parkeerplaatsen op loopafstand van de binnenstad, dan weet Hart voor Kampen wel een oplossing. Er is al veel gesproken over parkeren in Kampen. Parkeren in de binnenstad, parkeren aan de randen van de stad, aanleg van parkeermagneten, betaald parkeren, parkeren voor bewoners, autoluw maken van de binnenstad, noem maar op. Wat wil de gemeenteraad eigenlijk? Afgelopen woensdag sprak de commissie er maar weer eens over.
De meeste Kampenaren, maar ook binnenstadbewoners en de ondernemers willen natuurlijk graag een goed bereikbaar en een gezellige binnenstad. Geen binnenstad waar zoekverkeer zich een weg baant om maar ergens een parkeerplaats te vinden. Albert Holtland, commissielid voor Hart van Kampen: “Horecaondernemers willen graag ruimte voor terrasjes. In de stad en zeker ook aan de IJssel. Meer dan eens is genoemd dat de auto’s langs de IJsselkades weg zouden moeten zodat er een boulevard-achtig idee ontstaat. Wandelen langs de kades en genieten van de directe relatie met het water. Ook aan de Burgwal en Vloeddijk. Weg met dat blik. De Burgel schoonmaken, zodat ook daar de interactie met het water kan komen.”
De zaterdagmarkt ziet het wel zitten om voor vast op de Nieuwe Markt te blijven, maar dan wel op een opnieuw ingericht plein waar geen ruimte meer is voor auto’s. De binnenstad verder autoluw maken betekent minder auto’s toelaten. Dat kan door minder parkeerplaatsen aan te bieden. Maar we hebben ook te maken met bewoners en winkeliers in de binnenstad. Bewoners willen graag met hun auto zo dicht mogelijk bij hun huis parkeren. De winkeliers in de binnenstad willen hun klandizie niet verliezen als de binnenstad (en dus hun winkel) niet meer goed per auto bereikbaar is.
Waar is ruimte om wel te parkeren op loopafstand van de binnenstad? “We hebben een parkeergarage Buitenhaven die vrijwel volledig wordt benut door bewoners van Brunnepe, bewoners van de binnenstad en werknemers in de binnenstad. Soms zijn er een paar plekken vrij voor bezoekers van de binnenstad. Het Meeuwenplein is vaak volledig bezet. Het Burgemeester Berghuisplein ligt redelijk ver van de binnenstad, maar wordt goed gebruikt. De parkeerplaatsen op het Bolwerk/Buitenwacht worden binnenkort beter zichtbaar bij de herinrichting, maar dan zijn we ook zo’n beetje klaar”, aldus Holtland.
Meer (parkeer)ruimte is er niet op loopafstand van die binnenstad. Bij het verder autoluw maken van de binnenstad moeten er meer parkeerplaatsen aan de rand aangelegd worden. Op loopafstand. Voor bezoekers van de binnenstad, voor het winkelend publiek, voor bewoners die geen parkeerplaats (meer) hebben en voor mensen die werken in de binnenstad.
Hart voor Kampen is van mening dat er nog wel een mogelijkheid is. Albert Holtland: “De zgn. “Kop Spoorlanden” aan de Zwolseweg. Een plek waar vroeger Van Gend & Loos was gevestigd, waar een goederenoverslag heeft gestaan en waar een abattoir was gevestigd. Een flinke strook grond die nu nog steeds de bestemming ’industrie’ heeft, maar waar geen industrie meer aanwezig is.”
Deze strook grond is nu in bezit is van ontwikkelaars die er ‘een goudkust van Kampen’ zouden willen ontwikkelen. Mooi wonen met uitzicht op het stadsfront. Maar het is laatste stukje grond op loopafstand van de binnenstad. Vandaar loop je zo naar de binnenstad, over de mooiste brug van Nederland, met een blik op het mooie stadsfront. Vanaf kop Spoorlanden naar de Plantage is zelfs meer dan de helft korter dan vanaf het Burgemeester Berghuisplein.
“Ik doe een oproep aan de raad: Laat dat stukje grond niet volbouwen met (dure) appartementen. Het is de laatste mogelijkheid om de binnenstad verder autoluw te maken en toch parkeerplaatsen te maken op loopafstand van de binnenstad. Parkeerplaatsen voor bewoners, bezoekers en werkers. Geeft u ook dat stukje weg voor woningbouw dan is er geen parkeervoorziening meer te maken op loopafstand van de binnenstad als alleen onder de grond. En we weten wat dat kost”, besluit Holtland.