Nieuwe app doorstaat tweede en laatste testfase glansrijk
Sinds half augustus spoken er losstaande letters op Facebook rond. Elke dag verschijnt een nieuwe letter die uit de koker van cultuurZIEN blijken te komen. Deze kleinschalige organisatie heeft een spel ontwikkeld rondom het thema van Monumentendag en na een eerste test door Gerda, verliep ook een second opinion naar wens. Henk testte woensdagavond de app samen met zijn zoon Daniël en beiden waren enthousiast. KampenOnline vermeldt hieronder waar het spel op internet te vinden is mocht u het zaterdagochtend meteen willen verkennen.
Zesentwintig symbolen
Feitelijk vormen de 26 letters van ons alfabet 26 symbolen. In een spel dat op de mobiele telefoon of een tablet gespeeld kan worden, heeft cultuurZIEN die 26 lettersymbolen gekoppeld aan iconen en symbolen in de Kamper binnenstad, zoals bij huizen en op gevels. Daarmee sluit het aan op het thema van Monumentendag 2016 dat als thema ’Iconen en symbolen’ heeft (zie onderaan). De app leidt voor elke letter naar een icoon of symbool in de monumentale binnenstad van Kampen. Daar hoort een vraag bij met drie mogelijke antwoorden plus een toelichting op het goede antwoord. De score wordt bijgehouden, zelfs al wordt de mobiel even niet gebruikt, zodat men de speurtocht in etappes kan voltooien. De technische vereisten zijn slechts een (moderne) mobiele telefoon met GPS en een internetbrowser. Bij het opstarten is WiFi noodzakelijk maar tijdens het spelen niet meer.
Ikonenmuseum
De drijvende kracht achter cultuurZIEN, Carin Koopman, kwam op het idee nadat haar gevraagd was iets te bedenken voor het Ikonenmuseum op Monumentendag. Een subsidieverzoek voor haar idee werd afgewezen waardoor op dit moment in het Ikonenmuseum slechts het Ikonenspel op papier gespeeld kan worden. Volgens dezelfde opzet werkte cultuurZIEN zelf een digitale versie uit voor het gebied tussen IJssel en Burgel. Zaterdagochtend gaat het spel live op www.KamperLetterspel.nl en ’s middags om 14u geeft Carin een instructie in het Hof van Brede (ingang aan de Marktsteeg). Aansluitend geeft ze een stadswandeling langs een aantal van de locaties in het spel (€6 p.p. – met biebpas €5).
Tweede test
Aan Gerda was eerder de eer te beurt gevallen om als eerste de app te testen – met goed resultaat. Daniël had ervan gehoord en was erg benieuwd. Samen met zijn vader Henk mocht hij daarom een tweede en laatste test uitvoeren voor de app zaterdagmorgen live gaat. Al snel struinen vader en zoon als ware Pokémonjagers door de binnenstad. Maar ditmaal voor een echte Kamper app. Henk ziet het als een waardevolle en speelse manier om Kampen te leren kennen. Ook als rasechte Kampenaar geeft hij na het spel aan weer nieuwe dingen opgestoken te hebben. ”Het ziet er niet zo gelikt uit”, vertelt hij, ”maar dat is juist de charme.” Na twee uur zijn ze ongeveer op de helft gekomen en Daniël vond het heel leuk en interessant. Met makkelijke en moeilijke vragen en kleine en grote details is zijn kennis van Kampen verrijkt. De vele letters op zijn trui kunnen niet op tegen de letters van het KamperLetterspel.
Zie ook:
• Kamper Letterspel
• Unieke promotie van monumenten, ikonen en symbolen
• Open Monumentendag 2016 in teken van iconen en symbolen