Stadsgehoorzaal ontdekt haar eigen geschiedenis (met video)

Na jarenlange verbouwing feestelijke heropening met professionele voorstelling

Ofschoon het nieuwe theaterseizoen al enkele weken geleden van start is gegaan, vond gisteravond, vrijdag 23 oktober, de officiële opening plaats. Op een feestelijke wijze want de Stadsgehoorzaal is na een ingrijpende verbouwing helemaal bij de tijd gebracht. En tegelijkertijd in vroegere tijden want tot in detail verwijst de inrichting naar de school die het vroeger was. Abonnementhouders en andere genodigden kregen een rondleiding alvorens er een adembenemende show werd verzorgd door Vuur & Vlam produkties.


De vaste bezoekers waren in grote getale gekomen evenals het bijna voltallige College van B&W acte de presence gaf. In onze videoreportage geven ze kort een eerste reactie. Gemeente Kampen heeft een aanzienlijk bedrag bijgedragen aan de verbouwing die zo’n vier tot vijf jaar in beslag heeft genomen. Maar daarmee is ook een pareltje binnen de gemeente ontstaan. In zijn openingstoespraak geeft Jelle Wouda aan dat iedere inwoner zo’n veertig Euro heeft bijgedragen en dat men na afloop eventueel klachten mag indienen over het resultaat. Maar zelfs de niet-theaterliefhebber kan trots zijn op de Stadsgehoorzaal waar ook amateurs en Kamper verenigingen volop het podium wordt geboden. Jelle had 114 mensen te bedanken maar verwerkte dit subtiel in zijn toespraak en de beelden op het scherm. Voor diegenen, die hij nog vergeten was, verscheen als laatste het alfabet op het scherm waaruit eenieder zjn eigen naam kon halen.

StadsgehoorzaalSchool met den Bijbel
Tot de jaren tachtig bestond het theater alleen uit de oude foyer aan de Burgwal. Daarna is de Prins Bernardschool aan de Nieuwe Markt erbij getrokken. De in steen gehouwen tekst ”School met den Bijbel” boven de artiesteningang herinnert hier nog aan. Het theater is helemaal terug gebracht in schoolstijl en tegelijkertijd open en licht gemaakt met veel, en soms verrassende, doorkijkjes. Op de eerste verdieping zijn de damestoiletten voor ”meisjes” en bij de artiestenkleedkamers treft men oude schoolkapstokken. De lift is in een houten schacht opgehangen omdat een reguliere oplossing te ingrijpend zou zijn. De nieuwe foyer bij het Vestzaktheater en de toegang tot de balkon is zeer doordacht compleet nieuw opgezet en ingericht onder de naam Salon1891. Veel lokale ondernemers hebben hieraan meegewerkt en deze foyer is één van de ruimtes die ook te huur zijn voor bruiloften en partijen. De rondleiding wordt door medewerk(st)ers gegeven en de vele kleine groepjes raken bij de rondgang soms bijna in de knoop met elkaar.

StadsgehoorzaalUnder Construction
Op het gebruikelijke tijdstip van kwart over acht begint op het hoofdpodium een wervelende show van het ”eigen” theatergezelschap Vuur & Vlam en een eigen orkest met een onopvallende dirigent. Na een mooie uitvoering van een stuk van Chopin op de piano door Germa Scholten en de spitse toespraak van Jelle Wouda gaat de show in vliegende vaart van start. Van Duudeljoo met een oude schooolklas gaat Marcel Visscher naadloos over naar een rapnummer waarbij hij en zijn kinderschare snel de gedateerde kledij van zich af werpen. Vergelijkbaar schijnbaar moeiteloos wisselt Jonathan Vroege van rol. Intens zingt hij het nummer uit de musical Jesus Christ Superstar waarin een radeloze Jezus aan Zijn Vader vraagt of de beker met gif aan hem voorbij mag gaan. Terwijl het kippenvel nog bij het publiek op de armen staat, is hij plots een luchtige, vrolijke jongeman. Zijn geliefde Wieneke Kolpa-Remmers voegt zich bij hem en samen zingen ze de sterren van de hemel. Zo wordt een reis door de tijd gemaakt en tevens langs alle genres. Daarmee toont de openingsvoorstelling de grote capciteiten en de brede reikwijdte aan van zowel Vuur & Vlam Produkties als van de Stadsgehoorzaal. In een zeer professionele uitvoering wordt het publiek meegenomen in een reis door de tijd en door vele genres.

StadsgehoorzaalGemêleerd gemeenschappelijk
Zo divers als het gezelschap en de personages op het podium waren, zo gemengd was het publiek. Van jong tot oud kwam een kijkje nemen en legde zijn oor te luister. Kinderen met hun ouders en senioren als meneer en mevrouw Van Dijk. Hij raakt slecht ter been maar de mensen om hem heen wachtten geduldig totdat hij geholpen door zijn en een andere vrouw weggeschuifeld is. Mevrouw Van Dijk liet haar pas zien die duidelijk toonde hoe trouw ze de Stadsgehoorzaal blijven. Elk jaar krijgen abonnementshouder een nieuw stickertje op hun pas.
Dezelfde mix van oud en nieuw kent nu ons theater. Na jaren van slopen, breken en weer opbouwen is de Stadsgehoorzaal klaar voor de toekomst en toont daarbij ook haar geschiedenis. In de Middeleeuwen vormde het pand samen met de belendende Broederkerk een Fransicanenklooster.  Aan de zijde van de Broederkerk zijn de gemeenschappelijke steunpilaren deels weer zichtbaar gemaakt en daartussen zijn oude kerkbanken geplaatst, zoals er bij de ingang oude schoolbanken zijn geplaatst. Achter de kerkbanken is een levensecht fotobehang gemaakt van het Broederkerkinterieur waardoor de Stadsgehoorzaal weer één geheel lijkt met haar buren. Hiermee wordt (onbedoeld?) tegelijkertijd één van de  wensen (functies?) van het theater gesymboliseerd die directeur Jelle Woudstra in zijn toespraak uitsprak: Een brug slaan tussen saamhorigheid en verdeeldheid. De Stadsgehoorzaal is er klaar voor.

StadsgehoorzaalZie ook:
Jonathan Vroege – Gethsemane (tijdens Movie2Musical vorig jaar in de Stadsgehoorzaal)
Wieneke Remmers – Telkens weer (in de liveshow “Op zoek naar Evita” in 2007)
De Broederkerk rond 1300 (Canon van Overijssel)
Under Construction (enkele foto’s door Tennekes op Facebook)
Website en Facebookpagina van de Stadsgehoorzaal
Website en Facebookpagina van Vuur & Vlam Produkties