Startschot verkenning internationaal evenement IJsselbiënnale

149

Ambitieus plan voor versterking beleving Hanzesteden en IJssel

In de zomer van 2015 is het zover. Dan vindt naar verwachting de eerste editie van de IJsselbiënnale plaats: een groot internationaal evenement dat de IJsselvallei en de daarin liggende Hanzesteden voor binnen- en buitenlands publiek in de schijnwerpers zet. Het komende half jaar gaan twee kwartiermakers in opdracht van het Kunstenlab en Hanzesteden Marketing aan de slag om het plan verder uit te werken en de financiering te realiseren. Provincie Overijssel en gemeente Deventer ondersteunen het plan en investeerden in de kwartiermakers.

Wat is de IJsselbiënnale ?
Bijzondere plekken en verhalen in de IJsselvallei worden gedurende de hele zomer van 2015 verbeeld in de vorm van tijdelijke kunstwerken in het landschap. Toegankelijk, spannend, vol verbeelding en beleving vormen zij de toegangspoort tot het gebied. Dit zorgt ervoor dat niet alleen huidige bezoekers hun bezoek verlengen en herhalen, maar dat er ook een hele nieuwe cultuurgerichte doelgroep is die speciaal hiervoor de regio zal bezoeken. Kunstenaars worden uitgenodigd om voor een specifieke locatie een beeld te maken. Het zijn gerenommeerde en (inter)nationaal bekende kunstenaars, maar ook jong talent. De inzet is dat de IJsselbiënnale zich in het hele gebied tussen Doesburg en Kampen afspeelt.

Aanleiding IJsselbiënnale: versterking beleving regio
Vanuit de toeristisch-recreatieve sector wordt gewerkt aan de grotere zichtbaarheid van de regio met als doel meer bezoekers. Een grotere beleving van het gebied speelt hierin een belangrijke rol. Juist binnen cultuur is de potentie aanwezig om de beleving van de regio te versterken.
Dit tweejaarlijks terugkerend cultuurtoeristische project van internationale allure, kan de toeristisch-recreatieve sector een flinke extra impuls te geven om nieuwe bezoekers te trekken. Met name de combinatie tussen de sfeer van de Hanzestad en de rust van het rivierlandschap maakt het concept interessant.

IJsselbiënnale vraagt om draagvlak en partners
Het afgelopen jaar heeft het Kunstenlab, als initiatiefnemer, het concept van de IJsselbiënnale al met veel potentiële partners besproken vanuit de hoek van landschap, cultuur, educatie en toerisme. Tot nu toe is er met groot enthousiasme op gereageerd. We onderzoeken bijvoorbeeld of het mogelijk is om een combinatie te maken met de oplevering van de Ruimte voor de Rivier projecten langs de IJssel. Verkennende gesprekken hierover zijn gestart. De IJsselbiënnale biedt alle deelnemende steden, dorpen en locaties gelegenheid om mee te werken: om zelf eigen activiteiten te organiseren, eigen erfgoed onder de aandacht te brengen, arrangementen te maken en zo de regionale economie te versterken.

Organisatie
Het Kunstenlab heeft per 1 januari 2014 kwartiermakers Hellen Abma (Stichting Beeldruimte) en Theo van den Broek (Reflexxio) aangesteld om het plan verder te ontwikkelen, samenwerkingspartners te betrekken en de financiering te realiseren. De financiering hiervoor is beschikbaar gesteld door Provincie Overijssel en gemeente Deventer. Hanzesteden Marketing is de vaste partner in het project.

Voor meer informatie zie: www.kunstenlab.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

GEEF JOUW REACTIE
GEEF JOUW NAAM OP