Wat gebeurt er in de bibliotheek nu we gesloten zijn voor publiek?

394

In een aantal series vertellen medewerkers van de bibliotheek Kampen tijdens de sluiting vanwege de maatregelen rondom het Corona-virus hun verhaal. Deze keer vertelt Anne van Laar wat voor werk een leesconsulent doet.

De Bibliotheek doet veel meer dan alleen boeken uitlenen. Ken je De Bibliotheek op school? Bijna alle basisscholen in de gemeente Kampen hebben een schoolbibliotheek, en aan iedere is een leesconsulent gekoppeld.

Wat doe je eigenlijk normaal gesproken?
Als leesconsulent is mijn belangrijkste doel: leesplezier en leesmotivatie. Normaal gesproken doe ik dat op de scholen zelf door samen te werken met leerkrachten, ouders en kinderen. Zo stem ik met de leerkrachten hun persoonlijke wensen af op leesgebied en werken we samen aan allerlei soorten boekenkringen waarin we praten over boeken en verhalen.

Ook voer ik veel lesgesprekken met kinderen die het lastig vinden een leuk boek te kiezen. Samen kijken we wat er allemaal voor boeken zijn, wat leuk is en juist niet, wat voor soort boek je graag leest (een lees- of informatieboek bijvoorbeeld). Samen kiezen we dan een aantal boeken die gelezen worden.
Ook schaf ik nieuwe boeken aan en onderhoud, samen met ouders, de schoolbibliotheken.

En hoe doe je dat dan nu?
En dat kan dus helemaal niet goed thuis! Toch verveel ik me gelukkig niet. Vriend en ik zitten nu samen in ons huis aan de keukentafel, allebei achter onze laptop. Lunchen doen we steeds heerlijk in de zon in de achtertuin en als we ’s avonds eten, wisselen we om van plekje. Een héle nieuwe dimensie aan die keukentafel en zo voelt aan de keukentafel zitten voor werk en privé tóch anders. En nu ik thuis werk, voel ik heel bewust de baby in m’n buik bewegen (dat is nog niet zo lang) en dat is eigenlijk heel erg gezellig.

In het begin was het wat wennen thuis. Eerst was het leesconsulententeam bezig met het op de hoogte stellen van alle scholen en leuke tips delen met scholen over de dingen die zij weer met ouders kunnen communiceren in deze Corona-thuiswerkweken. En we ontdekten heel veel leuke dingen! Ook dingen die ik zo leuk vind, dat ik ze ook weleens zelf thuis doe. Zo zijn er de ideeën om zelf te schrijven, van Schoolschrijfster Annemarie Bon (www.annemariebon.nl, wie doet er nog meer mee?) Ook op onze FB-pagina verschijnt elke dag een tip-voor-thuis. En als ik iets tegenkom waarvan ik weet dat het precies bij een leerkracht of een kind uit die klas past, deel ik dat natuurlijk ook.

Lijstjes en plannetjes
Over de voorbereidingen kan ik wel iets vertellen, want dat zijn dingen waarbij het zo fijn is om je op te kunnen verheugen. Zoals het Zomerleesfeest voor de kinderen in groep 3-4. Het gaat over het lezen in de zomervakantie en hoe kinderen en ouders dat samen kunnen doen om het leesplezier en leesniveau te houden.

Ook zijn er voorleesfeesten, deze zijn voor groep 1-2. Daarbij lees ik dan een boek voor, kletsen we over het verhaal en spelen de kinderen het verhaal na. Ouders mogen daar natuurlijk bij kijken! Nu maak ik een voorleesfeest bij het boek ‘Schatje en Scheetje.’ Met echte boevenpakken en knuffelmuizen. Voor degene die nu al nieuwsgierig is: er is ook een digitaal prentenboek van.

En er is het prachtige boek ‘Lang leve Fantasia – Mega Magische jubileumeditie’ van Geronimo Stilton. Dat ligt stiekem al een tijdje hier in huis, dus het is de hoogste tijd dat dit mooie boek de scholen in gaat. Dus daar schrijven we een lesbrief bij, zodat scholen het straks kunnen lenen en leerkrachten en kinderen er in kunnen lezen en mee aan de slag kunnen. Ik ben benieuwd!

Nieuw (en een tikkeltje buiten je comfort-zone)
Daarnaast zijn er nog de nieuwe dingen die ik niet zou doen zonder Corona. Een filmpje maken voor Quintus bijvoorbeeld. Er zijn veel leerkrachten die een cursus hebben gevolgd bij Quintus (ICC: Interne Cultuur Coördinator). Eigenlijk kwamen we een pitch geven op de laatste avond (20 april), nu maken we een filmpje. Zomaar in een hele lege bieb, dat is wel gek hoor.

En nu ik dan tóch weer even in de bibliotheek was, heb ik gelijk een aantal boeken voor een schoolbibliotheek (die daar al klaar lagen) mee naar huis genomen. Een leescoördinator vroeg of ik voor het Instagram-account van haar groep 7 boekenvlogs willen maken. Dat komt dus straks: mijn allereerste echte boekenvlog. Beetje spannend, best wel leuk en vooral heel nieuwsgierig naar de reacties! (Voor het praktische gedeelte: de leescoördinator bezorgt de boeken straks bij de kinderen thuis, wauw!)

Toekomstmuziek
In april komen alle gegevens vrij van de monitor en duik ik eens flink in allerlei uitkomsten en grafieken. Kinderen en leerkrachten hebben vragenlijsten beantwoord over het lezen op school, en met de uitkomsten daarvan maak ik samen met de scholen doelen en acties.

Hoe kan ik een school, leerkrachten, ouders en kinderen het best inspireren en ondersteunen? Het is elk jaar weer heel fijn om dit zo met elkaar af te spreken en dan hiermee aan de slag te gaan.

En nu?
Nu ga ik eerst een schrijver mailen met de vraag of hij een filmpje wil maken waarin hij over zijn eigen (superleuke) boek vertelt.
En daarna heerlijk in de tuin in de zon zelf een boek lezen (of een Luisterboek luisteren natuurlijk!)

Volgende keer vertelt Irma Hollander over haar diverse werk, en….een onverwachte huisgenoot..???