Van rioolzand tot asfalt

168
Kampen - Rioolwaterzuivering Kampen. Foto Freddy Schinkel, IJsselmuiden Foto Freddy Schinkel, IJsselmuiden © FS20190614
Kampen – Rioolwaterzuivering Kampen. Foto Freddy Schinkel, IJsselmuiden Foto Freddy Schinkel, IJsselmuiden © FS20190614

Vanaf januari 2021 heeft Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) een nieuwe samenwerking voor het transport en verwerking van zand dat terecht komt op de rioolwaterzuiveringsinstallaties. Het waterschap heeft afgelopen jaar 860.000 kilo aan ‘rioolzand’ afgevoerd. Ongeveer 80% hiervan is bruikbaar en wordt in de wegenbouw, onder het asfalt, verwerkt.

Zandrecycling Nederland in Wolvega gaat het rioolzand verwerken. Jan Bakker B.V. uit Hattemerbroek gaat het transport van de rioolwaterzuivering naar Wolvega verzorgen. Het waterschap vertrouwt hiermee de komende jaren een goede samenwerking te hebben gerealiseerd. De samenwerking wordt jaarlijks geëvalueerd, en bij tevredenheid met een jaar verlengd.

Hoe werkt het?
De rioolwaterzuiveringen ontvangen naast afvalwater en regenwater ook een hoop afval en zand. Bij de zuiveringen staan zogenaamde ‘zandvangers’. Deze vangen tonnen met zand op voordat het zuiveringsproces start. Met het geven van een herbestemming van het zand levert het waterschap een bijdrage aan de circulaire economie en vermindert het verwerkings- en afvoerkosten.

Samenwerking
Het waterschap had voorheen een contract met Aquaminerals. SUEZ verzorgde voor hen het transport en Zandrecycling Nederland verwerkte het rioolzand. Zandrecycling Nederland heeft aangeven het ‘rioolzand’ te willen, blijven verwerken voor het waterschap. Dit betekende wel dat het waterschap zelf het transport moest verzorgen. Dit hebben ze gevonden in een transporteur die bekend is binnen het waterschap, Jan Bakker B.V.