Persbericht
Volgens D66 fractievoorzitte in Kampen, Gerben Wijnja, is het tijd voor een definitieve streep door Lelystad Airport nu de natuurvergunning niet doorgaat: “Het alsmaar doormodderen moet nu stoppen, onze inwoners hebben recht op duidelijkheid.”
Minister Van der Wal van Stikstof en Natuur heeft 7 maart besloten geen natuurvergunning af te geven omdat Lelystad Airport onjuist stikstofberekeningen had aangeleverd. Uit onderzoek van de werkgroep SATL bleek de werkelijke uitstoot veel hoger is dan het vliegveld zelf had beweerd. Door de afwijzing raakt opening van de vakantieluchthaven steeds verder uit zicht. Deskundigen verwachten dat opening tijdens deze kabinetsperiode zelfs onmogelijk wordt.
Volgens Wijnja is dit de zoveelste keer dat bij Lelystad Airport uit is gegaan van veel te rooskleurige cijfers. Eerder bleken milieurapportages en geluidsoverlastberekeningen niet te kloppen. Hierdoor is de opening dan ook al vijf keer uitgesteld. Eind december werd ook nog eens bekend dat het probleem van de laagvliegroutes over de regio niet kan worden opgelost.
Volgens Wijnja moet minister Harbers van Verkeer en Waterstaat nu de eindbalans opmaken: “Lelystad Airport loopt steeds verder vast. Nu is het moment aangekomen om als minister te zeggen: we stoppen er definitief mee.”
“Ik vind dat de inwoners van Kampen recht hebben op duidelijkheid. De mensen in Zalk, Wilsum en Onderdijks maken zich terecht zorgen over mogelijke geluidsoverlast en vervuiling. En hetzelfde geldt voor de nieuwe bewoners van het dorp Reeve.”
Eerder dit jaar uitte de lokale D66 fractie al haar zorgen over de gevolgen van Lelystad Airport voor de zo belangrijke woningbouw of de aanpak van de N50. “De gemeente Kampen zal straks amper economisch voordeel hebben van dat vliegveld. Lelystad Airport is eerder een obstakel voor ontwikkelingen in Kampen en in elk geval slecht voor de leefbaarheid in onze gemeente.”