Onderwijsprijs Werkstuk leerlingen Pieter Zandt

335

De Koninklijke Nederlandse Akademie voor Wetenschappen maakte afgelopen week de winnaars van de KNAW Onderwijsprijs bekend: de prijs voor de beste vwo-profielwerkstukken van Nederland.

Een van de winnende werkstukken komt van Inge Hofmeijer en Lynette Hokse van het Pieter Zandt Scholengemeenschap in Kampen .

Zij signaleren dat de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs enorm groot is. Veel leerlingen worden hierbij niet voldoende begeleid, hierdoor vallen sommige leerlingen tussen wal en schip en stromen af naar een lager schooltype, ondanks dat ze het oorspronkelijke niveau prima aan zouden moeten kunnen. In hun onderzoek stuiten ze op meerdere problemen. Daarnaast hebben ze zelf kant-en-klaar lesmateriaal ontwikkeld waarmee leerkrachten kunnen zorgen dat er een goede basis gelegd wordt voor het ontwikkelen van executieve vaardigheden. Het werkboek ‘Leren Leren doe je zo!’ is een essentieel onderdeel van het profielwerkstuk, met niet alleen opdrachten voor leerlingen, maar ook een docentenhandleiding.

Inge en Lynette vallen in de prijzen binnen het profiel Cultuur & Maatschappij.

Quote van de jury:

“Leren leren van Inge Hofmeijer en Lynette Hokse is indrukwekkend in omvang, niet alleen in het aantal pagina’s, maar ook door de ambitieuze onderzoeksvraag.”

Leren leren – Welke problemen zijn er met leren leren in het onderwijs en wat zijn mogelijke oplossingen voor die problemen? |Pieter Zandt Scholengemeenschap, Kampen

Inge Hofmeijer en Lynette Hokse zagen in hun eigen omgeving leerlingen die het VWO-niveau niet langer aankonden. Ze waren slim genoeg, maar hadden geen idee hoe ze hun schoolwerk aan moesten pakken. Inge en Lynette zochten uit wat hier aan de hand is. Ze ontdekten bijvoorbeeld dat 80 van de 114 basisschoolleerlingen uit groep 8 nog nooit een agenda heeft gebruikt, en dat 76 van hen geen duidelijk idee hebben van plannen en organiseren. Vanaf klas 1 van de middelbare school moeten dit soort basale vaardigheden systematisch worden aangeleerd, stellen Inge en Lynette, plus specifieke leerstrategieën per vak. Ze reiken hiervoor zelf de instrumenten aan in de vorm van een door hen ontwikkeld werkboek Leren leren doe je zo.

De KNAW Onderwijsprijs
Dit jaar reikt de KNAW de Onderwijsprijs voor de veertiende maal uit. Er zijn vier profielen: Cultuur en Maatschappij, Economie en Maatschappij, Natuur en Gezondheid en Natuur en Techniek. In elk profiel worden de drie beste werkstukken beloond met een prijs. De jury bestond per profiel uit vier wetenschappers die gelieerd zijn aan de KNAW.

De jury reikt de KNAW Onderwijsprijzen uit op dinsdag 14 juni tijdens een feestelijk programma in het Trippenhuis van 13.00 tot 14.30 uur, geleid door Anna Gimbrère. Er zijn dan ook video’s over de winnende profielwerkstukken te zien. De president van de KNAW prof.dr. Marileen Dogterom zal bekendmaken welke werkstukken per profiel de eerste, tweede en derde prijs hebben gewonnen. De eerste prijs bestaat voor elke leerling uit een bijdrage voor het eerste collegejaar ter waarde van € 2.000, de tweede prijs is een bedrag van € 1.500 en de derde prijs bedraagt € 1.000. Ook de docenten die de winnende werkstukken hebben begeleid krijgen een onderscheiding van de KNAW. De scholen ontvangen een plaquette.

Prijsuitreiking online te volgen
De feestelijke bijeenkomst in het Trippenhuis is besloten. Medeleerlingen, docenten, vrienden en familie kunnen de bijeenkomst rechtstreeks volgen via Youtube. Dat kan op 14 juni vanaf 13.00 uur via de website van de KNAW Onderwijsprijs.

EUCYS
De winnaars hebben dit jaar ook een unieke kans om mee te doen aan de EUCYS (de EU Contest for Young Scientists). Deze wedstrijd zal in september in Leiden plaatsvinden. Jonge ‘wetenschappers van de toekomst’ van 14 tot 20 jaar uit veertig landen presenteren dan hun onderzoeksprojecten. Voor de meest opmerkelijke projecten zijn er verschillende prijzen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

GEEF JOUW REACTIE
GEEF JOUW NAAM OP