Het nieuwe plan voor Sportcampus De Maten in Kampen om de parkeerplaats te centreren valt verkeerd bij omwonenden en voetbalclub KHC. Dat bleek deze week tijdens een bijeenkomst voor omwonenden waar de vernieuwde plannen voor de campus werden gepresenteerd.
Die constatering deed onderzoeksbureau Hospitality Group eerder dit jaar. De gemeente heeft de plannen van dat bureau nu verder ontwikkeld, met als belangrijkste wijziging de centrale en enige parkeerplaats met de entree vanaf de rotonde aan de Europa Allee.
De bestaande parkeerplekken aan de Veneweg en Bovenbroeksweg zijn niet langer in beeld, nu de gemeente kiest voor een centrale toegang via de nog te verbouwen rotonde aan de Europa Allee. Die toegang moet bezoekers die met de auto komen straks leiden naar een centrale parkeerplaats met 450 parkeerplekken, 150 meer dan het totaal van nu.
Maar volgens sommige omwonenden is zelfs dat verhoogde aantal veel te weinig, zeker omdat tennisclub KJLTC en hockeyclub HCK mogelijk ook naar de campus komen. De omvorming van het huidige sportpark naar een sportcampus is volgens de gemeente nodig omdat het sportpark in de loop der jaren een beetje een ‘rommeltje’ is geworde.
Parkeerdruk
Maar de uitbreiding van 300 gedeelde parkeerplaatsen naar 450 centrale parkeerplaatsen, valt niet in goede aarde bij omwonenden van onder meer de flats aan de Loriéstraat. Volgens bewoners van die flats en bewoners van De Maten wordt er nu al ‘volop in de wijken’ geparkeerd op drukke zaterdagen. ,,Zeker als KHC en DOS voetballen. Minstens vijf- tot zeshonderd auto’s staan er dan in de omgeving.”
Volgens gemeentelijk projectleider Gerard Houterman kan het idee voor een centrale parkeerplaats echter rekenen op bijval van alle bestaande en toekomstige gebruikers van de sportcampus, op één na. Voetbalclub KHC Kampen ziet het opofferen van de eigen parkeerplaats aan de Veneweg niet zitten.
Volgens voorzitter ligt de nieuwe parkeergelegenheid straks ‘zeker 250 meter’ van het KHC-complex vandaan. ,,Erg onpraktisch, met name voor ouderen, je zult zien dat mensen langs de route gaan parkeren. Het huidige parkeerterrein voldoet in alle opzichten, maar daar komt dan een skatebaan, dat wordt gewoon een hangplek. Wat hebben wij daar als voetbalvereniging aan?”, stelt de voorzitter.
Hekken
Omdat de campus een open karakter krijgt, dienen hekken rond de velden te verdwijnen, zegt Van Dijk. ,,Hoe moeten wij dan entree heffen bij wedstrijden van het eerste? En ons tweede veld ligt straks bij DOSK. Wij worden er kortom alleen maar slechter van, terwijl wij veel in ons sportpark investeren en daarmee voorsorteren op de groei van Kampen (onder meer Reevedelta en Stationskwartier, red.). In mei beginnen we met de bouw van een nieuwe tribune en kleedkamers, de kosten van 1,2 miljoen betalen we zelf. Bovenop de miljoen euro die we al hebben geïnvesteerd in renovatie en verduurzaming van de accommodatie, waaronder 150 zonnepanelen die de club en onze sporthal van energie voorzien.”
Wat hem betreft gaat de gemeente terug naar de tekentafel. ,,Ook de Sportraad en andere verenigingen hebben inmiddels hun bedenkingen, bijvoorbeeld als het gaat om de kantines en omvang van een nieuwe sporthal. Dit gaat ’m niet worden. Er moet beter worden geluisterd naar de mensen in het werkveld, dat is ontzettend frustrerend.”
Extra lopen
Projectleider Houterman ging tijdens de inloopbijeenkomst kort op de bezwaren van KHC in: ,,Het bezwaar is dat je vijftig tot honderd meter meer moet lopen. Als je vijf kilometer per uur loopt, moet je daarom 36 tot 72 seconden extra lopen. En dat in een tijd waarin iedereen oproept tot meer bewegen en meer sporten. U mag het zeggen.” Volgens hem zou het logisch zijn als de parkeerplaats van KHC zou verdwijnen omdat die daar ‘niet goed ligt’ volgens de plannenmakers van de sportcampus. ,,We willen geen ander verkeer meer over de Veneweg. Daarom is die parkeerplaats verschoven.”