Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, wordt in april het ontwikkelkader voor het Bovenhavenkwartier gewijzigd. Dan kan het Bovenhavenkwartier worden ingericht volgens het plan dat past bij de uitkomsten van het participatieproces dat afgelopen maanden is doorlopen. Dat betekent dat er ongeveer 60 woningen en appartementen worden gebouwd en er wordt afgezien van ondergronds parkeren. Dit is namelijk de uitkomst van intensieve participatie met de buurt, de ontwikkelaars en de gemeente. De gemeenteraad neemt hierover in april een besluit.
Wethouder voor wonen, Jan Peter van der Sluis; “Als college zijn we blij met het voorliggende plan, dat in goede samenwerking met de betrokken ontwikkelaars en met inbreng van de omwonenden is opgesteld. We vragen aan de raad om het ontwikkelkader aan te passen, zodat deze beeldbepalende locatie weer kan opbloeien tot een levendige woonomgeving waar het goed toeven is, met de historische binnenstad en de IJssel op loopafstand”.
Voor het gebied lagen er twee opgaven, een stedelijk woongebied met een ondergrondse parkeergarage voor bewoners en een openbare parkeergarage voor bezoekers van de binnenstad. De gemeenteraad heeft dat medio 2023 in een ontwikkelkader vastgelegd. Omwonenden konden zich niet vinden in dat ontwikkelkader omdat er te hoog en te diep gebouwd moest gaan worden. Daarop heeft de gemeenteraad het college gevraagd om met de omgeving en de ontwikkelaars te zoeken naar plan dat wel voor alle partijen acceptabel is. De wijzigingen in het ontwikkelkader waarover de gemeenteraad in april een besluit gaat nemen, zijn het resultaat van deze participatie.
Wonen
Voor de woningbouw was een stedelijk woongebied voorgeschreven. Een stedelijk woongebied bestaat vooral uit appartementen en woningen met kleine tuinen. Bij elke woning hoort ruimte om te parkeren. In een stedelijk woongebied, waarin de woningaantallen hoog zijn, zijn ook veel parkeerplaatsen nodig. Dit kan dan alleen als er onder de appartementen, al dan niet ondergronds, een parkeervoorziening wordt gebouwd. Omdat omwonenden bezwaar hadden tegen hoge appartementengebouwen en ondergronds parkeren, is er gezocht naar een oplossing. Deze is gevonden in een deel appartementen en een deel grondgebonden woningen met daarbij horende parkeerplaatsen op maaiveld. De appartementengebouwen worden verschillend van hoogte, met als hoogste deel zeven verdiepingen. Het aantal woningen komt uit op ongeveer 60.
Ondergronds parkeren
Een onafhankelijk bureau heeft onderzocht of een ondergrondse parkeergarage haalbaar is. Technisch gezien is dat het geval. Met de juiste maatregelen is een parkeergarage te bouwen. Maar de kosten die daar bij horen zijn hoog. De bedragen liggen tussen € 120.000 en € 170.000 per parkeerplaats. Het college en de ontwikkelaars vinden zulke prijzen niet acceptabel. Daarom wordt voorgesteld af te zien van een ondergrondse parkeervoorziening,
Gemeenteraad
In april zal de gemeenteraad het voorstel van het college, dat ondersteund wordt door ontwikkelaars en omwonenden, behandelen en hierover een besluit nemen.