Gemeente Kampen zet in op overname TSN cliënten bij bestaande aanbieders

197

Behoud van continuïteit van zorg en gelijke behandeling zorgaanbieders

TSN Thuiszorg verkeert in uitstel van betaling en stopt op 25 april met het aanbieden van Hulp bij het Huishouden. Om ervoor te zorgen dat de zorg daarna ook wordt gecontinueerd wil het college van burgemeester en wethouders de overige, bestaande thuishulpaanbieders in Kampen de kans geven de dienstverlening van de huidige cliënten van TSN over te nemen. In Kampen gaat het om zo’n 260 huishoudens waar TSN-medewerkers actief zijn.

Nadat op 30 november voorlopige surseance van betaling werd verleend aan TSN Thuiszorg, is Kampen direct met de bestaande thuishulpaanbieders om tafel gegaan om de mogelijkheden voor het overnemen van TSN-cliënten te bespreken. Zij gaven aan voldoende mogelijkheden te hebben om de hulp aan TSN-cliënten voort te zetten.

Afgelopen februari kozen de bewindvoerders van TSN de Stichting Familiehulp van Jos de Blok (opgezet door Buurtzorg Nederland) uit om TSN over te nemen. Net als een kwart van de andere gemeenten ontving Kampen geen concreet aanbod van Stichting Familiehulp, omdat Kampen niet voldoet aan de tariefcriteria van de stichting. Wel gaf de stichting aan bereid te zijn om met Kampen in gesprek te gaan over de voorwaarden waaronder zij alsnog een overeenkomst met ons willen aangaan. Zo vraagt de stichting – behalve de eis voor een minimumtarief – ook een vergoeding van de gemeente voor de extra te maken kosten. Dit zou voor de gemeente Kampen neerkomen op een bedrag van ca. € 75.000,-.

ikzijnwijKeuzevrijheid en gelijke behandeling van zorgaanbieders
Het college heeft besloten niet op het aanbod van Stichting Familiehulp in te gaan, maar verdere afspraken te willen maken met de bestaande thuishulpaanbieders in Kampen. Wethouder Spaan is blij met deze oplossing: “De continuïteit van zorg voor onze inwoners is hiermee gewaarborgd. Bovendien blijft de keuzevrijheid voor onze inwoner overeind omdat zij zelf kunnen bepalen van wie ze de hulp willen ontvangen. Uit overleg met de bestaande leveranciers is gebleken dat er de bereidheid is om oud-medewerkers van TSN in dienst te nemen. Waar mogelijk kan eventueel de bestaande relatie tussen hulpverlener en klant in stand blijven. Tegelijk vinden we het als gemeente belangrijk om alle zorgaanbieders op dezelfde manier te behandelen en niet één partij een extra vergoeding te verlenenpgvz-320x180

Informeren cliënten
Komende week worden verdere afspraken met de aanbieders gemaakt. Direct daarna ontvangen cliënten van TSN een brief waarmee zij worden geïnformeerd over de situatie.

IJsselheemDe dienstverlening van TSN is gegarandeerd tot 25 april. Cliënten worden ruim voor die tijd geïnformeerd over de mogelijkheden zodat de zorg ook na 25 april doorgaat. De 195 cliënten die HH-2 via de gemeente ontvangen (hulp bij eenvoudige schoonmaakwerkzaamheden én begeleiding bij de organisatie van het huishouden) ontvangen een brief van de gemeente waarin zij hun voorkeur voor de aanbieder kunnen aangeven.

De 63 inwoners die zelf hulp bij het huishouden bij TSN hebben ingekocht en gebruik maken van de tijdelijke Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT), ontvangen eveneens een brief waarin zij worden geïnformeerd over de situatie en over de mogelijkheden zodat zij op basis hiervan zelf hun overstap kunnen regelen naar een nieuwe aanbieder. Waar nodig kan de vrijwillige adviseur van Stichting Welzijn in Kampen deze inwoners ondersteunen bij het regelen daarvan.

 

 

Comments are closed.