Fracties GroenLinks Kampen, Zwolle en Overijssel willen sneller een veiliger N50

209

De fracties van GroenLinks Kampen, Zwolle en Overijssel willen dat er sneller maatregelen worden genomen die de veiligheid op de weg vergroten. De rijbaanverdubbeling laat immers nog minimaal een jaar op zich wachten. En dat terwijl er bijna wekelijks ongelukken gebeuren. Snellere maatregelen zijn niet eens moeilijk en deze zijn mogelijk voor een fractie van het bedrag dat voor de verbreding van de N50 wordt uitgetrokken.

Een Tweede Kamer meerderheid vraagt Minister Schulz om 5 miljoen beschikbaar te stellen voor verbreding van de N50. GroenLinks is van mening dat de weg hierdoor niet veiliger wordt.
“Ga maar na”, stelt raadslid Niels Jeurink van GroenLinks Kampen, “het geld wordt beschikbaar gesteld via de begroting voor 2017. Dan moeten de werkzaamheden nog worden uitgewerkt, vergunningen aangevraagd, moet het werk nog worden aanbesteed en ten slotte uitgevoerd. Voordat dat dat allemaal klaar is ben je zo een jaar verder, terwijl er bijna wekelijks ongelukken gebeuren. GroenLinks wil daarom dat er direct maatregelen worden genomen om de veiligheid op de N50 te vergroten.”

GroenLinks pleit voor snelle maatregelen om de weg veiliger te maken. En dat kan ook. Zo kan het waarschuwingssysteem bij files ook op de N50 worden geïnstalleerd. Daardoor neemt de kans af dat verkeer met hoge snelheid op files inrijdt. En ook een betere rijbaanscheiding draagt bij aan de veiligheid, bijvoorbeeld door een lage wand, zoals ook elders op de N50. Jeurink: “Beide maatregelen vergen geen ingewikkelde procedures en kunnen worden gerealiseerd voor een fractie van de nu beloofde 10 miljoen euro. Waar wachten we nog op?”

Naast onmiddellijke invoering van een file-waarschuwingssysteem en rijbaanscheiding pleit GroenLinks ook voor andere maatregelen die ervoor zorgen dat er minder én schoner verkeer komt. Zorg ervoor dat de Hanzespoorlijn intensiever wordt benut, door extra materieel in te zetten en door een hogere frequentie. We vinden het opmerkelijk dat gedeputeerde Boerman nu al geld toezegt voor verbreding van de weg, terwijl diezelfde gedeputeerde in de Provinciale Staten aangaf geen geld voor de spoorverdubbeling Deventer – Olst te willen reserveren (Stentor, 11 mei 2016).

Dan de rijbaanverdubbeling. Die is al gerealiseerd op delen van het traject tussen Kampen-Zuid en Hattemerbroek. Het leidt er tot een toename van de uitstoot van fijn stof, CO2 en stikstofoxiden. En een slechtere luchtkwaliteit heeft gevolgen voor de bewoners van de wijken dicht bij de weg, zoals Cellesbroek, de Maten en het nieuwe stationsgebied. Is GroenLinks dan tegen die verbreding? Ja, zolang niet duidelijk is waardoor de ongelukken ontstaan. Ja, als niet tegelijk door de provincie Overijssel in openbaar vervoer wordt geïnvesteerd. Ja, zolang niet zeker is dat verbreding geen gevolgen heeft voor de volksgezondheid in de wijken langs de N50.

GroenLinks is ervan overtuigd dat een slimme combinatie van de genoemde maatregelen effectiever zal zijn om de verkeersveiligheid bij Kampen te verbeteren en het fileprobleem op te lossen. Jeurink: “Wie weet blijkt dan al dat rijbaanverdubbeling niet nodig is. Dan kunnen we die miljoenen beter aan iets anders besteden.”