Woensdagmiddag 7 december overhandigde een afvaardiging van Gemeente Belang Kampen de door hen gestarte petitie aan mevr. Nijhof, voorzitter van de commissie Verkeer en Vervoer van de provincie Overijssel. Ook gedeputeerde, dhr. B. Boerman was daarbij aanwezig.
Initiator en fractiesecretaris Piet Bergstra leest de petitie voor aan mevr. Nijhof
Gemeente Belang Kampen wil door middel van de petitie de provincie Overijssel in beweging zetten om voor het verbreden van het wegvak N50 Kampen – Kampen Zuid naar 2×2 rijstrokenweg van 100 km/uur het totale bedrag à 10 miljoen beschikbaar te stellen en om die werkzaamheden zo snel mogelijk uit te laten voeren. Van uitstel kan/mag volgens GBK geen sprake meer zijn, zeker als je je bedenkt dat je het hebt over 1% van de totale begroting van € 496,3 miljoen van de provincie.
Binnen 1 week meer dan 1000 handtekeningen.
Vanuit Overijssel is de afgelopen tijd een stevige lobby gevoerd voor de verbreding. Maar in juni van dit jaar nog opperde de minister van Verkeer en Waterstaat mevr. Melanie Schultz van Haegen dat: “daardoor een project niet automatisch tot een landelijke prioriteit wordt verheven”. GBK: “Dit geeft nog maar weer eens aan hoe er over deze regio wordt gedacht. Ondanks dat er in de Tweede Kamer een motie is aangenomen om de N50 verbeteren gaf de minister desgevraagd aan dat De N50 achteraan komt: “Wat ons betreft is er geen sprake van een knelpunt noch voor veiligheid noch voor doorstroming.” Duidelijker kan zij niet zijn. De N50 komt altijd achteraan. Al vanaf het begin dat deze strook asfalt werd gelegd: niet in vierbaans uitvoering” aldus GBK.
De N50 is één van de belangrijkste verbindingen tussen het noorden en zuiden van ons land. Het aantal weggebruikers rondom Kampen is in de laatste vier jaren toe met 17 procent toegenomen met name het in- en uitvoegend verkeer van/naar de N307. En daardoor ontstaan vaak files maar ook ongevallen.
Dankzij druk vanuit de provincie, gemeenten, lokale politiek en ondernemers is men er in Den Haag eindelijk van overtuigd dat er wat moet gebeuren aan de verbetering van de N50. Hoewel niet genoemd in de pers, heeft deze petitie daar zeker aan bijgedragen. 2021 is te laat. Daarom vraagt GBK het van de provincie. Van uitstel kan en mag volgens Gemeente Belang Kampen geen sprake meer zijn. “De schop moet in het voorjaar van 2017 in de grond. De grond ligt er en is in bezit van het rijk, de viaducten liggen er en zijn al klaar voor 4 rijstroken. Kortom, geen excuses. We moeten beginnen.”