CDA: “Lelystad-Zwolle Airport biedt onze regio veel kansen”

247

 

Als het aan de lokale fracties van CDA Zwolle en CDA Kampen ligt krijgt de regio Zwolle vleugels. Onder dat motto pleiten ze gezamenlijk voor een nadrukkelijker rol van beide gemeentes bij de doorontwikkeling van Vliegveld Lelystad. Met als uiteindelijke doorstart de regionaal aansprekende naam Lelystad-Zwolle Airport.

Beide regionale afdelingen willen actie van hun colleges, gericht op nieuwe banen, internationale bereikbaarheid én op slim stiller aanvliegen. “We laten de unieke kans liggen om mee te profiteren van banenmotor en extra omzet uit reisbewegingen”, stelt de Kamper CDA-fractievoorzitter Hilde Palland. De prognoses spreken van 2.500 extra banen. Het recente rapport de Kracht van Oost-Nederland gaf terecht aan dat een vliegveld als basisfactor voor economische ontwikkeling ontbreekt in deze regio. En Zwolle als de derde economische regio van ons land kan met Lelystad-Zwolle Airport ook zo’n versnelling krijgen.

Vliegveld ligt om de hoek
Aanleiding voor de ingezette CDA-koers is de goedgekeurde groei van het Flevolandse vliegveld. Na Schiphol en Eindhoven moet dit de derde luchthaven van Nederland worden, met naar verwachting jaarlijks miljoenen passagiers. De uitbreiding is een jaar uitgesteld tot 2019. Juist die tijd biedt de regio Zwolle volgens raadslid Leo Elfers van CDA Zwolle kansen alsnog aan te haken bij de ontwikkelingsplannen. “Zeker met de opwaardering van de N50 komen Zwolle en Kampen op een goede 20 tot ruim 30 minuten van het vliegveld te liggen, om de hoek dus. Ook de Hanzelijn geeft een snelle verbinding.”

Stilste vliegveld van Nederland
Wel vinden de CDA-fracties dat economische groei verantwoord moet gebeuren. En dat kan, stelt Hilde Palland: “We snappen de zorgen van de inwoners. Geluidsarm landen en verantwoord beleggen van de aanvliegroutes vereisen de beste opties.” De partijen pleiten voor de innovatieve toegepaste landingsmethode van het zogeheten ‘Continuous Decent Approach’, in zweefvlucht naderen met de motoren in ‘stationair’, dus stil. Deze innovatie kan het vliegveld het stilste vliegveld van Nederland maken.

Met meer spanwijdte meer kracht
CDA Zwolle en CDA Kampen zijn van mening dat extra inspanningen van de colleges van B&W essentieel zijn om maximale kansen te creëren voor de regio op de uitbreidingsplannen van het vliegveld. Ze roepen de colleges daarom op om een concreet plan te ontwikkelen, het liefst samen met regionale ondernemers en maatschappelijke organisaties, om de regio maximaal aan te laten sluiten op de ontwikkelingen van het vliegveld. Elfers: “Ondernemerschap vereist vérder denken: geef Regio Zwolle vleugels!”