Aanleg nieuw station, elektrificatie en spoorvernieuwing
De verbetering van de Kamperlijn, het 13 kilometer lange spoortraject tussen Zwolle en Kampen, gaat op 12 januari 2017 officieel van start zodat in december 2017 de elektrische treinen kunnen gaan rijden. Bij het werk aan de Kamperlijn gaat het om de aanleg van het nieuwe station Zwolle Stadshagen, de elektrificatie en spoorvernieuwing van de Kamperlijn en de aanpak van station Kampen.
Werkzaamheden
De aanpak van de Kamperlijn is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. De werkzaamheden starten met de aanleg van station Zwolle Stadshagen ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder dit station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen.
In juni start het werk aan het 13 kilometer lange spoortraject door de aanleg van onder andere 200 bovenleidingmasten en het vernieuwen van het spoorgrind (ballast), de bielzen (dwarsliggers) en spoorstaven. Bij station Kampen wordt het perron langer en breder en komt er een nieuw plein voor het station voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en de Hanzestad Kampen.
Meer informatie over de werkzaamheden aan de Kamperlijn is te vinden op www.prorail.nl/zwollekampen.