Creatieve brainstormsessie tegen leegstand in de binnenstad een succes!

577

Bas Diender van DIBAS vastgoed overhandigt een verslag van de sessie symbolisch aan voorzitter Fré Helleman, Diender is er van overtuigt dat de uitkomst bruikbaar is voor de gehele winkelstraat (middenstanders en verhuurders). 

 

Gerenommeerde modeketens, schoenenwinkels en sportzaken die sluiten. Niet alleen landelijk, ook Kampen heeft te maken met leegstand van winkelpanden in het centrum van de stad. De detailhandel in de binnenstad heeft het allerminst gemakkelijk. In het centrum zijn bepaalde plekken dan ook akelig leeg. Wat moet er gebeuren om hier letterlijk weer bedrijvigheid te creëren?

Creatieve brainstorm
Op zaterdagmorgen 30 september kwam een groep jongeren (18-22 jaar) bijeen voor een innovatiesessie. Dat is een brainstorm met creatieve technieken om het creatieve proces in gang te zetten met als doel originele, concrete en uitvoerbare ideeën te inventariseren. Als eerste kreen alle deelnemers bovengenoemde situatie voorgelegd. Vervolgens startte het proces met onderstaande centrale vraag.

‘Waar verdient de winkelier in 2030 (nog) zijn brood mee?’
De beantwoording van deze vraag stond centraal tijdens de drie uur durende sessie. De eerste ideeëndump leverde al een schat aan ideeën voor de invulling van de leegstaande panden in de binnenstad op. Halverwege het creatieve proces werd geselecteerd op haalbaarheid. Want als je stopt na de eerste – divergerende fase -, verandert er niets. Eigenlijk bestaan de ideeën dan nog niet. In deze – convergerende – fase begint een ander soort creativiteit: kiezen op basis van haalbaarheid in ontwikkeling en activatie. Dit leverde een ideeëntop 5 op, waarbij kernwoorden als service, ambacht, duurzaam, beleving, expertise, exclusiviteit, maatschappelijk en dienstverlening een belangrijke rol speelden.

Het beste idee (How, Wow en Now!)
Winkel- en stadsactiviteiten die inspelen op de beleving van de bezoeker scoren het hoogst onder de jongeren. Uiteraard staat service, service, service! (à la Coolblue: ‘Alles voor een glimlach, maar dan ‘in real life’) op nummer 1. Het aantal ideeën waarin ‘beleving’ meespeelt, ligt heel hoog. Denk bijvoorbeeld aan een markthal (à la Markthal Rotterdam), waar naast gezelligheid een grote verscheidenheid aan (exclusieve) producten te koop is. Dit sluit aan bij het idee om panden te vullen met verschillende functionaliteiten (als seizoenswinkel, verhuurwinkel, Pop-up-store). Ook om meer panden in te richten als (moderne!) flexwerkplek die, naast stoel, bureau en Wifi, ruimte bieden om ervaringen te delen (broedplaats) (TedTalks), te sporten, ondernemersadviezen te krijgen en waar workshops en cursussen worden aangeboden. Daarnaast moet er ruimte voor ontspanning zijn met aandacht voor innovatie. Denk aan een virtual reality-hal gevuld met games, muziek en gadgets.

Vervolg
DIBAS Vastgoed onderzoekt de mogelijkheden om een of een aantal van de genoemde ideeën tot uitvoer te brengen. Dit kan bijvoorbeeld met een eventuele volgende sessie waarin de groep handvatten aangereikt krijgt om zelf aan de slag te gaan met het uitwerken van een aantal ideeën. Zij zijn immers de bedenkers, dus betrokken. Wat is er nodig voor de realisatie? Wie zijn de stakeholders? Hoe gaan we het realiseren? Ook kan dit een stageopdracht worden voor bijvoorbeeld tweede- of derdejaars studenten van de opleiding ‘Business & Small Retail. Mogelijk dat deze studenten een groter en gefundeerder onderzoek kunnen doen naar de leegstand c.q. ‘bewinkeling’ in Kampen.

Een uitgebreid verslag is te vinden op http://www.dibasvastgoed.nl/wp-content/uploads/2017/05/Verslag-brainstorm-DIBAS-Vastgoed.pdf

LAAT EEN REACTIE ACHTER

GEEF JOUW REACTIE
GEEF JOUW NAAM OP