Zwolle – “Heel vervelend,” zo noemde de ProRail-directeur Ans Rietstra de ontwikkelingen rondom het Kamperlijntje en stations Stadshagen. “Maar,” zo voegde zij er aan toe: “Wat ons betreft kan het station Stadshagen morgen open. En dan kan er nog steeds een robuuste dienstregeling worden gerealiseerd met goede aansluitingen op de andere lijnen in Zwolle.” De persconferentie bij ProRail was de tweede van de dag. Eerder al hielden de provincie, de gemeenten Kampen en Zwolle en vervoerder Keolis een persconferentie op het provinciehuis. Op de vraag waarom ProRail daar niet bij aanwezig was, antwoordde Rietstra: “We hebben een ander geluid dan de andere partijen en wilden dat geluid apart laten horen.”
Het grote verschil tussen de beide partijen gaat over de snelheid. De opdrachtgevers – provincie en gemeenten – gaan nog steeds uit van een snelheid van 140 km/uur. ProRail geeft aan dat die snelheid nooit op deze bodem gehaald gaat worden of er moeten ‘maatschappelijk onverantwoord dure investeringen’ gedaan worden.
Opdracht kan niet gerealiseerd worden
Dat daarmee niet aan de oorspronkelijke opdracht – elektrificatie, aanleg van station Stadshagen én snelheidsverhoging naar 140 km – voldaan wordt, erkende Rietstra. Regiodirecteur Jan Mulder van ProRail legt uit: “Als we van te voren hadden geweten hoeveel het zou kosten om op een veilige manier 140 te gaan rijden, vermoed ik dat we die keuze niet gemaakt zouden hebben en ons zouden hebben gericht op 100 km/uur.”
Eerdere onderzoeken gaven heel klein risico aan
Uit de eerste onderzoeken die ProRail liet doen bleek niet dat er zulke investeringen nodig waren. Het zou beperkt blijven tot aanpassingen aan wat duikers onder het spoor en de elektriciteitsmasten. Maar ook in dat onderzoek werd – volgens ProRail – al aangegeven dat er een hele kleine kans was dat er toch grotere investeringen gedaan moesten worden, zoals het verstevigen van de bodem onder het totale baanvak.
Bij de eerste testritten met het nieuwe materiaal bleek tot grote schrik van alle betrokkenen dat de bodem en het baanmateriaal veel meer in beweging was dan verantwoord. En dat het dús onmogelijk was om 140 km/uur te gaan rijden.
Keertijd van 7 naar 4 minuten
Rietstra: “De huidige keertijd op station Zwolle is 7 minuten, we kunnen dat met een aantal simpele maatregelen terugbrengen naar 4 minuten. De tijdswinst is genoeg om Stadshagen op te nemen in het reisschema en de reizigers genoeg tijd te geven om goed over te kunnen stappen op de andere lijnen. De enige aansluiting waarvoor dat niet lukt is de lijn naar Lelystad.” Volgens Rietstra gaat dat om slechts 35 reizigers per dag.