Dromen van, voor en door iedereen die zich verbonden voelt aan Kampen
Door Diana de Groot
Aukje Grouwstra – Kampen nóg beter en mooier maken
Hartje zomer in het hart van Kampen. Inwoners en bezoekers ontmoeten elkaar en vinden verkoeling onder de Platanen op De Plantage. De druk bezette terrassen brengen de stad tot leven. Is dit de reuring die Kampen nodig heeft? Degene die hierover bij uitstek iets kan vertellen, is onze nieuwe binnenstadmanager Aukje Grouwstra. Nog volop in gesprek met Efes eigenaar, Yilmaz Lyi, verwelkomen beide me hartelijk wanneer ik het terras oploop voor een interview met Aukje. Yilmaz biedt me een kop koffie aan en Aukje vertelt haar verhaal en uiteraard haar droom…
“Een vriendin attendeerde mij op de vacature van binnenstadmanager Kampen. Ik las de tekst en dacht: dit ben ik! Dat gevoel werd versterkt na mijn eerste gesprek met de gemeente en Kamper Marketing. Ik voelde me direct thuis. In een vervolggesprek met de werkgroep binnenstad had ik ook met deze mensen een klik. Ik werd aangenomen en mijn droom kwam uit! Einde verhaal? Nee, de start…”
Aukje (47) is sinds 13 maart van dit jaar binnenstadmanager Kampen. Zij maakte jaren geleden voor het eerst kennis met Kampen toen zij als grafisch ontwerper en beeldend kunstenaar een atelier huurde in de oude ambachtsschool ‘DOAS’ in Zwolle. De ene helft van de bewoners kwam van de AKI in Enschede en de andere helft van de kunstacademie in Kampen. Ze maakte heel wat feestjes mee in de binnenstad van Kampen en vanuit die invalshoek leerde zij de stad behoorlijk goed kennen.
Aukje: “Na mijn definitieve aanstelling werd ik geïntroduceerd tijdens de laatste sessie van het Hanzeborden. Via dit ‘serious game’ kregen we ideeën van de samenleving van Kampen in beeld. Daarnaast werd aan de stakeholders als vereniging van vastgoedeigenaren, ondernemers en gemeente gevraagd naar hun speerpunten ten aanzien van de binnenstad van Kampen. Het resultaat is een mooie richtlijn en aanzet voor ‘De Agenda van en voor de Stad’, waarmee we het binnenstadmanagement vorm geven.”
Kampen heeft heel veel,
maar vraagt ook heel veel
De functie is Aukje op het lijf geschreven: “Kampen heeft heel veel, maar vraagt ook heel veel”, stond in de vacaturetekst. “Daar houd ik van. Ik wil ergens keihard en gepassioneerd voor gaan. Chaos en gedoe – in de positieve zin van het woord – creëren ruimte voor vernieuwing, nieuwe ontwerpen en inzichten. Ik sta open om deze aspecten plus de partijen die hierbij betrokken zijn sterker te maken. Als binnenstadmanager zijn vastgoedeigenaren, gemeente, ondernemersvereniging, kunst en cultuur én het winkelend publiek mijn belangrijkste stakeholders. Over het algemeen is een binnenstadmanager op drie lagen actief: als een soort huismeester, verbetering van het ondernemersklimaat en meedenken in beleid en strategie. Bijvoorbeeld tegengaan van leegstand of invulling geven aan beeldbepalende gebouwen, vergroening van de winkelstraat en een oplossing vinden voor de fietsenproblematiek in samenwerking met de gemeente Kampen.”
De stad mooier te maken.
Daar horen de mensen bij die erin wonen en verblijven
Ook de regiofunctie van de stad vindt Aukje belangrijk. Hoe staat Kampen bijvoorbeeld ten opzichte van Zwolle, Emmeloord of Elburg? Wat is typisch Kampen en wat kunnen we meer etaleren? Er is een samenwerkingsverband met de Hanzesteden, dat is erg prettig. In Deventer (Aukjes woonplaats) heeft ze bijvoorbeeld goede contacten met de binnenstadmanager Peter Brouwer en via ‘De Stadsbeweging’ van de provincie Overijssel contact met alle binnenstadmanagers.“Wij leren veel van elkaar”, aldus Aukje.
Aukje heeft ervaring aan twee kanten; voor bijvoorbeeld de initiatiefkant heeft ze het 5 mei-festival in Zwolle mee opgezet en het Havenkwartier in Deventer – samen met diverse kunstenaars – helpen opbouwen. Zelf woont ze in het Havenkwartier en ze heeft drie jaar lang een tentoonstellingsruimte voor autonome kunstenaars in huis gehad, die ze per se in het Havenkwartier wilde hebben. Daarnaast deed ze ervaring op als omgevingsmanager (gebiedsontwikkeling) bij de gemeente Den Haag. De Haagse markt en de Antiek en Boekenmarkt op de Lange Voorhout heeft ze geïnitieerd. Deze ‘verbouwingen’ hadden veel effect op de omwonenden. Dan is ze iemand die niet in de overlast denk, maar juist in mogelijkheden: “De omwonenden zijn onze eerste nieuwe klanten!”
Mijn palet bestaat uit meerdere kleuren.
Ik weet ze te verenigen en in te zetten,
onder andere ten gunste van deze stad.
Andersom is Aukjes intrinsieke motivatie de stad mooier te maken. Daar horen de mensen bij die erin wonen en verblijven. Aukje: “Ik investeer graag in samenwerkingsverbanden. Ik wil bijvoorbeeld dat horecaondernemers op De Plantage samenwerken. Het maakt hen sterker en het plein interessanter. Ik ben in staat beleid en uitvoering te koppelen en te zorgen dat beide de handschoen oppakken om de stad nog mooier te maken.”
“Ik ben ook beeldend kunstenaar, iets moois scheppen vanuit het niets, daar houd ik van. Ik zie en denk in mogelijkheden. Stel je hebt drie honden die met hetzelfde volume hard blaffen. Mijn taak is om het kleine keffertje ook te horen en aandacht te geven, want mogelijk heeft die wel het beste idee voor Kampen! Een droom komt uit, want alle eigenschappen kan ik perfect gebruiken als binnenstadmanager. Ik heb – net als elke kunstenaar – antennes uitstaan die ‘zien’. Dat gaat vanzelf. Ik houd van ontwerpen en dat vertaal ik naar techniek en toepassingen. Dit zelfde proces ervaar ik als binnenstadmanager. Ik voel dat het bruist in de stad en ik kijk waar bruggen geslagen kunnen worden om ideeën gerealiseerd te krijgen.”
“Niet alleen de wereld, maar nu in het bijzonder Kampen, beter en mooier maken. Dat is mijn droom. Ik geniet intens van het proces. Mijn palet bestaat uit meerdere kleuren. Ik weet ze te verenigen en in te zetten, onder andere ten gunste van deze stad.”