Wervingscampagne start op 6 maart
Het college van B&W heeft besloten deel te nemen aan Burgernet om de heterdaadkracht van de politie te verbeteren. Burgernet geeft burgers de kans om actief bij te dragen aan de veiligheid in de buurt. Vanaf vandaag kunnen inwoners van Kampen zich via de website www.burgernet.nl inschrijven. De gemeente start op donderdag 6 maart met een wervingscampagne om zoveel mogelijk inwoners van Kampen op te roepen om deel te nemen aan Burgernet.
Met Burgernet kan het aantal opgeloste heterdaad zaken toenemen. Ook vergroot het onder de bevolking en de deelnemers van Burgernet het gevoel van veiligheid. Burgernet wordt ingezet bij dringende zaken waarbij er een duidelijk signalement van de persoon en/of het voertuig beschikbaar is. Situaties waarbij Burgernet ingezet kan worden zijn: diefstal, vermissingen, berovingen en andere gevallen waarbij tijd een belangrijke factor speelt.
Eind vorig jaar riep de gemeenteraad via een motie het college op om deel te nemen aan Burgernet. Hier wordt nu uitvoering aan gegeven. Kampen is de laatste gemeente in het politiedistrict IJsselland die start met Burgernet.
Burgemeester Koelewijn: “Het is van belang u aan te melden voor Burgernet. Niet alleen helpt u uw mede-inwoners, maar u kunt hulp via Burgernet ook zelf nodig hebben. En als u zich in een noodsituatie bevindt, geeft het een fijn gevoel als anderen u helpen. Ik roep daarom alle inwoners van Kampen van zestien jaar en ouder op, om zich aan te melden voor Burgernet via www.burgernet.nl. Laten we er samen voor zorgen dat de gemeente Kampen straks de meeste Burgernetdeelnemers kent van de regio IJsselland.”
Aanmelden
Aanmelden voor Burgernet kan op twee manieren, digitaal of schriftelijk. Vanaf 11 februari kunnen inwoners van Kampen zich via de website www.burgernet.nl inschrijven. In de eerste helft van maart ontvangen alle huishoudens in de gemeente Kampen per post een brief met een inschrijfformulier voor Burgernet en een antwoordkaart. In de brief wordt iedereen van zestien jaar en ouder gevraagd zich aan te melden voor Burgernet. Vanaf 31 maart is het Burgernetsysteem actief en kunnen burgernetmeldingen verspreid worden in de gemeente bij dringende zaken.
Hoe werkt Burgernet?
De meldkamer van de politie ontvangt een melding. De politie wordt op de melding afgestuurd. Bij een duidelijk signalement schakelt de meldkamer van de politie op hetzelfde moment Burgernet in. De centralist van de meldkamer van de politie geeft per telefoon of SMS een bericht door aan alle Burgernetdeelnemers in het gebied van de melding. De deelnemers ontvangen deze oproep als ingesproken bericht op hun (mobiele) telefoon of als tekstbericht per SMS. Wanneer een deelnemer van Burgernet iets ziet, dan kan deze direct rechtstreeks contact opnemen met de meldkamer die de melding doorgeeft aan de politie. Aan de hand van de door Burgernetdeelnemer(s) gemelde informatie kan de politie gericht zoeken.
Een Burgernetoproep ziet er als volgt uit: “Hier volgt een oproep voor Burgernet. Wilt u uitkijken naar – duidelijk omschreven persoon of voertuig – en wilt u bij het zien van persoon of voertuig gratis terugbellen naar 0800- 0011.” Na afloop ontvangen alle ingeschakelde Burgernetdeelnemers een bericht over de afloop van de actie. Iedereen kan deelnemen aan Burgernet gewoon vanuit de eigen woning, op straat of vanaf de werkplek.