Het onderwijs in Kampen en daarbuiten is constant in beweging. Oude ideeen worden losgelaten, nieuwe behoeftes worden uitgesproken, bekeken en onderzocht en van daaruit worden er regelmatig veranderingen doorgevoerd. Dit heeft geleid tot een nieuwe fusie.
Aves werd een formaliteit op 1 januari 2010, als na vele gesprekken het openbaar onderwijs en het rooms-katholieke onderwijs succesvol fuseren en verder gaan onder de naam Aves.
Hiermee waren de ambitieuze plannen nog niet compleet, aangezien er nog geen totalte fusie tot stand gekomen was met de de protestants-christelijke vereniging VCPO, Stichting Christelijk Primair Onderwijs, die op dat moment nog een vereniging was.
Een tweede fusiepoging in 2013 had niet het gewenste resultaat en de onderhandelingen werden gestaakt met het idee om in 2018 verder te kijken naar de mogelijkheden. Eerder dan gepland besloten Aves en SCPO weer met elkaar om de tafel te gaan en dit keer met resultaat. Sinds 1 januari 2019 is de fusie tussen de besturen een feit en de 3 denominaties in de Noordoostpolder, Kampen en Vollenhove voegen zich samen.
De kernwaarden lef, passie, vertrouwen, verbinding en groei verwoorden wie en wat Aves is en waar ze voor staan en dat laat zich terugzien in de praktijk, als een lerende organisatie die zich continu blijft ontwikkelen om zo het beste uit de scholen, leerkrachtn en de leerlingen te halen. Deze kernwaarden zijn leidend voor het nieuwe Aves.
Aves is ontstaan vanuit de drie denominaties rooms-katoliek, openbaar en protestants-chistelijk en richt zich op het ontwikkelen, vernieuwen en versterken van eigentijds basisonderwijs. De aangesloten scholen blijven een zelfstandige identiteit uitdragen, met als principe dat iedereen er bij hoort. In Kampen sloten de KBS Mgr. Zwijsenschool en KBS Dr. Schaepmanschool zich aan bij deze fusie tot Avesschool.
De aankomende jaren zal er gewerkt worden volgens een beleid dat vooruitlopend op de fusie is gemaakt; Het nieuwe hart. Centraal hierin, is dat kinderen medeverantwoordelijk worden voor wat ze leren; eigenaarsschap. Doorgaans werd over het algemeen de leermethode als uitgangspunt voor de lessen genomen, maar dit zal gaan veranderen. Kinderen leren nu vanuit hun eigen tempo en mogelijkheden aan te geven waar ze aan toe zijn. Dat maakt dat een leerling niet meer alleen afhankelijk is van een klassikaal niveau, maar meer als individu zichzelf kan ontwikkelen.
De komende tijd zal in het teken staan van het doorvoeren van de veranderingen.