Bijna 4 is Selah. Volgende week neemt hij afscheid van de peuterspeelzaal. Na de meivakantie zal hij normaal gesproken naar de basisschool gaan. Bij voorkeur naar een school in de buurt, waar zijn broer en zijn vriendjes ook heen gaan.
Maar Selah heeft EDS, een bindweefsel collageen ziekte. Door deze aandoening heeft hij problemen met lopen, zitten en repeterende handelingen. Hierdoor raakt hij oververmoeid. Selah zit vaak in een rolstoel, heeft een sonde en nog een aantal onzichtbare beperkingen. 1 op 1 begeleiding op school is daarom noodzakelijk.
De 1 op 1 begeleiding heeft een ondersteunende rol, bijvoorbeeld bij toiletgang of het aantrekken van zijn jas en de begeleider heeft ook een observerende en sturende rol. De begeleiding helpt Selah om zijn energie zo goed mogelijk te verdelen en probeert het overschrijden van zijn grenzen te voorkomen. Zo begeleiden zij hem tijdens de extra eetmomenten, helpen ze hem in en uit de rolstoel, blijven ze tijdens het buitenspeelmoment met hem binnen, wanneer hij niet mee kan enz.
Voor de vier dagdelen op de peuterspeelzaal was dat gelukkig goed geregeld. Op de basisschool zal Selah 5 dagen, 10 dagdelen, in de week naar school gaan. Dit betekent een grotere kostenpost. En daar zit de kink in de kabel.
Zonder de 1 op 1 begeleiding is er geen enkele school die Selah kan plaatsen. De gemeente zet in op speciaal onderwijs buiten Kampen, maar dan nog is de 1 op 1 begeleiding noodzakelijk. Daarbij komt dat Selah met een individuele taxi zou moeten gaan reizen en dan ook nog op flexibele tijden en met flexibele begeleidingsuren.
Selah is door zijn aandoening beperkt met betrekking tot de energie die hij heeft. Vijf volle dagen in de week met de taxi mee en naar school om onderwijs te volgen, is dan ook niet mogelijk, dit vraagt teveel energie van Selah. Na 2 dagen die inspanning leveren is de energie van Selah op. De begeleiding die Selah nodig heeft richt zich niet alleen op het volgen van onderwijs. Op de dagen dat Selah niet naar school kan, is in de thuissituatie deze begeleiding ook nodig. Wanneer plaatsing op een school in de buurt mogelijk is, hoeft Selah niet met een taxi te reizen en kan hij die energie gebruiken om uiteindelijk 5 dagen in de week naar school te gaan.
Artsen, de orthopedagoog welke ingeschakeld was door de gemeente, de therapeut en de begeleiders zijn het er over eens dat Selah het beste af is op regulier onderwijs. Zonder loopt hij het risico dat zijn ontwikkeling stagneert en komt ook zijn gezondheid in het gedrang.
Daarbij is Selah slim genoeg om gewoon het reguliere onderwijs te volgen. Zijn ontwikkeling verloopt prima en hij heeft de uitdaging nodig. Met daarbij de normale sociale contacten.
Ten einde raad heeft moeder Gea woensdag een brief geschreven en deze geplaatst op Facebook, gericht aan Wethouder J.P. van der Sluis, die onderwijs in zijn portefeuille heeft.
Deze brief is vanuit Selah geschreven. Het gaat niet om de ouders, anderen of regels en wetten, maar het gaat om een jongetje van bijna 4 dat gewoon wacht op de dag dat hij naar de basisschool kan.
De ouders en Selah hopen dat hij na de meivakantie gewoon, net als alle andere kinderen naar de school van hun keuze kan gaan. Het liefst om de hoek, dicht bij huis.