Windesheimstudenten starten campagne #FFOFFLINE

376

Communicatiestudenten maken middelbare scholieren mediabewust

Zwolle – Een groep eerstejaars Windesheim studenten zijn op 13 mei 2019 gestart met de crossmediale campagne #FFOFFLINE. Hiermee willen ze de onderbouwleerlingen van de middelbare school het Almere College VIA Kampen bewust maken van het gebruik van sociale media. Dit doen ze door middel van crossmediale campagne.

Middelbare scholieren worden steeds gevoeliger voor het gebruik van sociale media. Een groep communicatiestudenten van het Windesheim wil de scholieren motiveren om zich ook te kunnen vermaken zonder sociale media. Tijdens de voorlichtingen die worden gegeven op donderdag 16 mei 2019 gaan de studenten presentaties houden en activiteiten, zoals spellen organiseren.

De campagne
De campagne #FFOFFLINE is crossmediaal, dit betekent dat de studenten flyers, posters, filmpjes en presentaties zullen gaan inzetten. Tijdens de voorlichtingsdag op het Almere College zullen naast presentaties ook minigames worden georganiseerd. Hiermee zullen leuke prijzen te behalen zijn. De minigames moeten er voor zorgen dat de leerlingen op spelenderwijs bewust worden dat er veel meer te doen is naast sociale media.

Socialbesitas
De afgelopen jaren is het fenomeen sociale media ontploft. Alles gaat tegenwoordig via sociale media en jongeren kunnen niet meer zonder. Uit onderzoek van het CBS (2018) is gebleken dat een derde van de jongeren zichzelf als verslaafd aan sociale media beschouwt, hierdoor is de term socialbesitas ontstaan. Dit verschijnsel houdt in dat jongeren continu bezig zijn met informatie afkomstig van sociale media, het is een verslaving aan het gebruik van deze media (ensie.nl, 2016).

Betrokkenheid van ouders/verzorgers
Ouders en verzorgers spelen een grote rol bij het gebruik van sociale media van hun kinderen. Uit een onderzoek van RTL Nieuws, uitgevoerd door DVJ Insights, is gebleken dat het merendeel van de ouders vindt dat sociale media en een smartphone erbij hoort. Toch geven ze wel aan er meer controle over te willen hebben.

Over Buro X
Mediagroep Buro X is opgericht op 6 mei 2019 door tien eerstejaars studenten van de studie communicatie aan het Windesheim. Ze werken vanaf de campus in Zwolle, vanuit gebouw X.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

GEEF JOUW REACTIE
GEEF JOUW NAAM OP