Ard de Graaf is per 1 februari de nieuwe rector van de scholen van het Almere College in Kampen, Marinus Post (mavo/havo/vwo) en het VIA (vmbo-basis-kaderberoepsgerichte leerweg). De Graaf is nu nog locatieleider van het Agnieten College in Wezep en ziet in Kampen een nieuwe uitdaging.
Mooi moment
‘Het Agnieten College Wezep eindigde in het jaarlijkse Elsevier scholenonderzoek in 2018 als ‘beste vmbo-tl/gl-school in Gelderland’. In juni vorig jaar hadden we in ons eerste tijdvak honderd procent geslaagden. Een fantastisch moment en het bewijs dat de school heel erg goed draait. Daar komt bij dat ik nu al ruim twintig jaar werk voor hetzelfde bestuur, op twee verschillende scholen in verschillende functies. Toen dit op mijn pad kwam, leek dat me een goed moment een overstap te maken naar een andere werkomgeving. Ik wil me blijven ontwikkelen.’
Fotobijschrift: Ard de Graaf, geflankeerd door Henriëtte Heersema (l.) (afdelingsleider onderbouw op mavo/havo/vwo en bovenbouw mavo) en Marie-Claire Visser (afdelingsleider vmbo bbl/kbl op het VIA). Foto: Kees Bakker Communicatie ©
Gepersonaliseerd leren
De Graaf heeft in Wezep al de nodige ervaring opgedaan met ‘gepersonaliseerd leren’, het onderwijs dat op de scholen van het Almere College wordt aangeboden. Bij gepersonaliseerd leren heeft iedere leerling een coach, die hem of haar helpt bij het plannen en behalen van de leerdoelen die elke week worden vastgesteld. De leerling wordt daarbij eigenaar van zijn eigen leerproces.
‘De resultaten met deze vorm van onderwijs zijn erg goed. Het sluit ook aan bij de werkwijze van veel basisscholen, waardoor de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs soepel verloopt. Ook worden leerlingen zo beter voorbereid op de vervolgcarrière, of dat nu een andere studie, werk of een combinatie van beiden is.’
Veilige omgeving
Op de locaties van het Almere College gebeurt dat bovendien op kleinschalige scholen, die een veilige omgeving bieden, ook sociaal. ‘De leraren kennen de leerlingen bij naam en toenaam. Als een leerling door bepaalde omstandigheden wat minder goed kan presteren, brengt zijn coach dat onder de aandacht bij de andere leraren. Zodat ook daar maatwerk kan worden geleverd.’
‘Maatwerk’ is in dit systeem de werkelijkheid van alle dag. ‘Hier wordt gekeken naar wat je wel kan en niet naar wat je niet kan. We kijken naar de mogelijkheden van iedere leerling. Het laat zich raden dat dit een systeem is waar ik me erg in thuis voel.’
Is die uitdaging flirten met de conciërge? Een boeket van dertig euro?