Bouwvakkers van De Gilden blij met het Philadelphia Klussenteam

Ingezonden bericht

814

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie
KAMPEN – De werklocatie van Philadelphia aan de Industrieweg gaat aanzienlijk uitbreiden. Waar nu circa 65 mensen met een (licht) verstandelijke beperking er hun dagbesteding vinden, kunnen dat er vanaf eind maart beduidend meer worden.
De Gilden Bouw en Onderhoud tekent voor het ‘bewoonbaar’ maken van de uitbreiding. Ze werden hierin bijgestaan door het Klussenteam van Philadelphia, dat zelf een deel van de nieuwe loods gaat betrekken. De teamleden, allemaal mensen met een verstandelijke beperking, genoten volop van de samenwerking met de echte bouwvakkers.

Op dit moment zit het Klussenteam van Philadelphia nog in een werkplaats amper groter dan een doorsnee klaslokaal. ‘Maar dat gaat allemaal veranderen’, vertelt Arjan Drost, die inmiddels meer dan tien jaar via Philadelphia Werk & Begeleiding verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van het Klussenteam.

Klussenteam
‘In wisselende samenstelling hebben we circa tien tot twaalf deelnemers die voor het Klussenteam werken’, aldus Arjan. Het team werkt in opdracht van particulieren, instellingen, verenigingen en bedrijven. ‘We maken en repareren dingen in en rondom het huis. Denk aan het plaatsen van tuinhekken, het schilderen van muren en dergelijke. En in onze werkplaats, die al jarenlang veel te klein is voor deze werkzaamheden, maken we mooie producten van hout. In samenwerking met de gemeente Kampen zijn we druk bezig met het maken van mooie producten, zoals; vogelhuisjes tegen de processierups en de Hanzebankjes die her en der in de stad te vinden zijn. Die bankjes worden gemaakt van hout van in Kampen gekapte bomen.’
Op dit moment maken de deelnemers werkbanken die binnenkort allemaal een plekje in de nieuwe demontagewerkplaats gaan krijgen. ‘Of we meer klanten willen? Niet echt’, klinkt het enigszins schrikachtig. ‘We hebben voldoende werk om al onze deelnemers een nuttige en leuke dagbesteding te geven. Zouden we het nog drukker krijgen, dan leggen we daarmee ook weer meer druk op onze mensen. Dat kunnen ze niet aan en dat willen we dus ook niet…’ De ‘klussers’ moeten de dingen met gemak en in hun eigen tijd kunnen doen, vertelt Arjan. ‘Het werkt hier heel anders dan in het doorsnee bedrijfsleven, natuurlijk.’

Langere doorlooptijd
Erik de Ruiter (werkvoorbereider) en Bert Bruins (uitvoerder) begeleidden namens De Gilden Bouw en Onderhoud de verbouwing. ‘Natuurlijk hebben we een langere doorlooptijd ingecalculeerd’, vertelt Erik. ‘Tenslotte kun je van de medewerkers van het Klussenteam niet verwachten dat ze net zo snel werken als een professionele kracht.’ Maar dat was, zo blijkt uit Arjans woorden, dan ook niet de insteek. ‘Voor hen is het vooral erg leuk om mee te werken aan hun eigen nieuwe locatie.’

Volgens uitvoerder Bert was het samenwerken vooral ‘erg grappig’ en waren de mensen die hier een dagbesteding krijgen, zeer gemotiveerd en ‘gezellig’ tijdens de gezamenlijke werkzaamheden. ‘Iedereen had altijd evenveel goede zin’, vertelt hij. Konden de mensen van het Klussenteam een goede bijdrage leveren? Bert: ‘Bij het plaatsen van de tussenwanden zorgden onze eigen mensen voor het aanbrengen van de hoofdconstructie. De mensen van het klussenteam brachten dan de gipsplaten aan’, vertelt hij. ‘En de gezamenlijke werkplek werd goed schoongehouden, net zoals ze dat gewend zijn in hun eigen werkplaats. Daardoor konden wij goed doorwerken. Risicovolle werkzaamheden, zoals het vervangen van grote glazen ruiten, deden we natuurlijk allemaal zelf. Dan was er niemand van het Klussenteam in de buurt.’

Aan de koffie
Dat het tempo lager lag dan gebruikelijk, was niet echt een probleem, zo vertelt werkvoorbereider Erik. ‘We hadden er in de planning natuurlijk al rekening mee gehouden.’ En daar waar de planning niet helemaal goed leek te verlopen, zorgde Arjan altijd voor ‘voldoende handjes’ om de klus toch op tijd te klaren. ‘Dat ons Klussenteam iets meer tijd nodig heeft om op te starten, merkte je aan het feit dat de mannen van De Gilden al om half acht aan het werk waren. Tegen de tijd dat zij aan koffie toe waren, was ons Klussenteam net klaar met koffiedrinken en waren zij eindelijk zo ver om aan de slag te gaan…’ Vaak werd er dan alsnog samen koffie gedronken en gingen de werklieden daarna pas gezamenlijk in de nieuwe loods aan het werk. ‘Ook bij de werkoverleggen was er altijd iemand van het Klussenteam aanwezig’, vertelt Erik. ‘Zo kregen ze ook daarbij het gevoel er echt bij te horen.’

Open dag
Op de Dag van de Zorg, op 21 maart, waren de werkplekken helemaal klaar zijn. Dan zou de nieuwe demontagewerkplaats haar deuren open (maar door corona werd dat uitgesteld). Er is een – driedubbel zo grote – werkplaats voor het Klussenteam en ook is er volop ruimte voor de opslag van te demonteren computers en printers én voor de producten die het Klussenteam in huis maakt. Het grotere onderkomen van het klussenteam maakt het makkelijker én veiliger om de werkzaamheden uit te voeren, weet Arjan. ‘Tenslotte worden de eisen rondom veiligheid steeds strenger en daar willen we wel graag aan kunnen voldoen.’

‘Ons klussenteam was erg blij dat ze met echte bouwvakkers hebben mogen werken’, besluit Arjan. ‘De nieuwe locatie voelt daarmee, nog meer dan anders, helemaal als hun eigen plek.’