College heeft ingestemd met de pilot handhaving Fietsparkeren in binnenstad en stations

Aan de slag met fietsparkeren in de binnenstad

901

Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met de pilot handhaving Fietsparkeren in de binnenstad en de stations Kampen en Kampen Zuid. Dit is de laatste stap die nodig is om de uitvoering van het nieuwe fietsparkeerbeleid in de binnenstad van Kampen mogelijk te maken.

Eind 2019 stelde het college het uitvoeringsbeleid voor fietsparkeren in de binnenstad vast. Om het succesvol te laten zijn, is handhaving op de verkeerd geparkeerde fietsen en verwijderen van weesfietsen en fietswrakken noodzakelijk. Het gaat in het eerste instantie om een pilot voor een jaar, zodat gedurende dat jaar inzichtelijk wordt gemaakt hoeveel handhavingscapaciteit nodig is.

Handhaving bestaat uit het verwijderen van de fietsen die niet in de daarvoor aangewezen vakken gestald staan en voor het verwijderen van fietswrakken en weesfietsen. Dit gebeurt al bij de stations Kampen en Kampen Zuid. Fietsen die verwijderd worden komen terecht in de AFAC (Algemene Fiets Afhandel Centrum) aan de Zwartendijk. Hier kan de eigenaar de fiets ophalen tegen een betaling van € 15,-.

Burgemeester Bort Koelewijn: “Het goed parkeren van je fiets in de binnenstad staat of valt met ruimte voor fietsparkeren, duidelijke doorverwijzingen, maar zeker ook met het handhaven ervan. We vinden een veilige, toegankelijke en gastvrije binnenstad belangrijk. Dat betekent dat we er ook naar moeten handelen. Nu het handhavingsplan er ligt kunnen we ook daadwerkelijk aan de slag.”

Wethouder Geert Meijering, portefeuillehouder Fietsparkeren, vult aan: “We zijn gestart met het plan voor fietsparkeren omdat in de binnenstad nu onvoldoende voorzieningen zijn waardoor er door de her en der geparkeerde (brom)fietsen onveilige situaties ontstaan en de toegang voor hulpdiensten en de toegankelijkheid van de binnenstad belemmerd wordt. Dat is onwenselijk. Door fietsparkeerplaatsen aan te leggen en erop toe te zien dat de fietsen niet meer buiten de vakken neergezet worden, willen we de veiligheid verbeteren en zo bijdragen aan onze ambitie voor een gastvrije en toegankelijke binnenstad.“

Locaties fietsparkeerplaatsen
De fietsparkeerplaatsen worden op verschillende locaties en van verschillende grootte verspreid over de binnenstad aangelegd. De meeste locaties worden aan de rand van de Oudestraat gesitueerd. Ook komen er dichtbij in de winkelstraat enkele runshopplaatsen. Dit zijn fietsparkeerplaatsen waar je tijdens het boodschappen doen kort je fiets kunt parkeren.

Voor mensen die de fiets nodig hebben vanwege een beperking, komt er de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen.

Planning
De voorzieningen voor het fietsparkeren zijn er nog niet. Nu ook de handhaving geregeld is, wordt hier op korte termijn mee gestart, zodat vanaf april het fietsparkeren in de binnenstad een feit is.
Omdat het een nieuwe situatie is, wordt in eerste instantie volop ingezet op een campagne en op het doorverwijzen naar de fietsparkeerplaatsen.

Het doel van de campagne is om fietsparkeerders te laten weten, dat de fiets in een fietsparkeervak hoort en niet her en der in de stad. De geparkeerde fiets moet geen obstakel zijn en de doorgang belemmeren en is dat wel het geval, dan wordt de fiets verwijderd.
In maart worden alle betrokkenen in de binnenstad geïnformeerd. De algemene fietsparkeer campagne start eind maart en loopt in elk geval twee maanden. Handhaving start later. Tot die tijd wordt ingezet op goede doorverwijzing en uitleg.

Binnenkort is via de website van de gemeente Kampen meer informatie te vinden over het fietsparkeren, de fietsparkeerlocaties en over de AFAC (de Algemene Fiets Afhandel Centrale).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

GEEF JOUW REACTIE
GEEF JOUW NAAM OP