Zakelijk toerisme belangrijk onderdeel regionale economie
Binnen de regio Zwolle wordt het zakelijk toerisme steeds belangrijker. Met de forse uitbreiding van de zaal- en kamercapaciteit, nieuwe iconen als Waanders in de Broeren en de Fundatie en een aantrekkelijke en afwisselende omgeving heeft de Regio Zwolle alles in huis voor de zakelijke congres-, vergader- en evenementenmarkt. Met een gemiddelde dagbesteding van ruim boven de € 200,- p.p. is zakelijk toerisme ook economisch gezien van groot belang.
Afgelopen jaren is Congresbureau Regio Zwolle (voorheen Congresstad Zwolle) al succesvol geweest met het naar de regio toehalen van zakelijke bijeenkomsten. Inmiddels hebben er bijna 30 grotere en kleinere zakelijke evenementen dankzij de inspanningen van het Congresbureau in de regio plaatsgevonden.
Om de positie op de zakelijke congres- en vergadermarkt verder te versterken hebben het bestuur van de Stichting Congresbureau Regio Zwolle en de directie van MarketingOost besloten de krachten te bundelen.
Zij hebben de intentie uitgesproken om Congresbureau Regio Zwolle vanaf 1 mei 2014 onderdeel te laten uitmaken van MarketingOost en als merk verder te positioneren. Hiermee wordt het proces van professionalisering en profilering verder versterkt en wordt het zakelijk toerisme een integraal onderdeel van de vrijetijdseconomie.
Bekendheid, Bezoekers, Bestedingen, Banen
MarketingOost is met de toetreding van Congresbureau Regio Zwolle nog meer in staat om haar ambities op het gebied van de regionale economie waar te maken. Deze ambities kunnen worden aangeduid als de vier B’s: meer Bekendheid (en imago), meer Bezoekers, meer Bestedingen en meer Banen. Met de hoge dagbestedingen en de grote imagowaarde levert het zakelijk toerisme een belangrijke bijdrage aan stad en regio. De intentie is dat het merk Congresbureau Regio Zwolle intensief gaat samenwerken met de andere toeristische A-merken van MarketingOost. Daarnaast levert het merk Congresbureau een stevige bijdrage aan de economische doelstellingen van de Regio Zwolle, waarin 18 gemeenten, verspreid over 4 provincies, samenwerken en waar ook MarketingOost nauw bij betrokken is.
De toeristische A merken
De regio Zwolle en de provincie Overijssel zetten fors in op toerisme. Binnen Overijssel wordt een aantal toeristische regio’s onderscheiden met hun eigen gebiedskenmerken, zoals Salland, Twente, Vechtdal, IJsseldelta, WaterReijk en Hanzesteden. Deze A-merken worden richting de consument krachtig op de kaart gezet door gerichte promotie en communicatie en innovatieve productontwikkeling. Daarnaast telt Overijssel ook nog een aantal ijzersterke ‘stadsmerken’, zoals Deventer, Zwolle en Kampen.