De raadsfracties van VVD en D66 komen volgende week in de raadscommissie Bestuur en Middelen met een initiatiefvoorstel om de marketing van het grondbedrijf te verbeteren. Het is voor het eerst in deze raadsperiode dat fracties zelfstandig met een raadsvoorstel komen. Onder de noemer ‘de kosten gaan voor de baat uit’ richt het voorstel zich erop om mede door samenwerking met markpartijen te komen tot een samenhangend marketingbeleid van ‘het merk Kampen’.
Ook moeten gemeentelijke budgetten in de grondexploitaties en ‘extern geld’ worden gebundeld. Zo kan een extra stimulans worden gegeven aan de verkoop van bouwgrond in de gemeente Kampen. Als het voorstel wordt aangenomen is het aan het nieuw aangestelde college om in oktober 2014 een samenhangend marketingplan voor het grondbedrijf te presenteren.
De gemeente Kampen heeft behoorlijke ambities wat betreft de woningbouw. In 2014, 2015 en 2016 staan respectievelijk 245, 240 en 250 woningen ingepland. Het woningbouwprogramma voor Kampen wordt gezien als één samenhangend geheel, maar uit een college-notitie van maart 2013 blijkt dat de marketing voor woningbouw sterk op individuele locaties is geënt. Elke exploitatie kent zijn eigen concept, een eigen website en een eigen huisstijl. Daarbij wordt het overkoepelende merk Kampen, als aantrekkelijke stad om te wonen, te werken en te recreëren, nog onvoldoende ingezet.
Elk uitstel van verkoop van geplande woningen en bedrijventerreinen kost jaarlijks veel geld door rentebijschrijvingen en mogelijke afboekingen. De raadsfracties van D66 en VVD vinden daarom dat de boodschap krachtiger en zo mogelijk met meer middelen moet worden overgebracht. Dat kan door meer lijn aan te brengen in de marketing van bouwgrond en door samen te werken met marktpartijen en andere overheden. Die extra inzet is nodig om leegstand tegen te gaan, de doorstroming naar passende woningen te bevorderen en nieuwbouw volgens planning te realiseren. Het is daarbij onontkoombaar dat Kampen ook intensief onder de aandacht wordt gebracht bij belangstellenden van buiten de gemeente. Dat vereist een goede marktstrategie. De kosten gaan daarbij voor de baat uit.