De jeugd heeft de toekomst

Door Jolanda Brouwer

Zowel hier als daar…

Vandaag, 26 januari werd op het Almere College ISK de toekomstdag gehouden. Op deze school ontmoeten mensen uit veel verschillende landen elkaar. Leerlingen uit allerlei culturen zitten bij elkaar op school, in de klas. Zo leren ze elkaar kennen en respecteren. Het is een kans om te leren begrijpen dat niet alle mensen hetzelfde doen en denken, en dat respect voor elkaar dus heel belangrijk is!

De leerlingen op het ISK komen uit allerlei verschillende landen. Op dit moment zijn er veel leerlingen uit Syrië, Afghanistan, Iran en Eritrea, maar ook leerlingen uit Polen en Turkije leren Nederlands op het ISK. Het gaat om leerlingen die wel of nog niet een verblijfsstatus hebben of die naar Nederland zijn gekomen omdat hun ouders hier werk hebben gevonden. De toekomstdag geeft de leerlingen een beeld van de mogelijkheden die er zijn in de toekomst, ongeacht waar op deze wereld hun toekomst ligt.

In de ochtend konden de leerlingen kennis maken met verschillende instanties die hun op weg kunnen helpen in onze maatschappij maar ook in hun land van herkomst wanneer zij eventueel daar naar terug gaan. Naast de vrijwilligerscentrale waren ook het UAF, Windesheim, Landstede, Deltion, Almere College, Ondernemersschap, Defence For Children en het NIDOS aanwezig om voorlichting te geven. Begeleidster Marije vertelt dat de ochtend gehouden wordt om de leerlingen te motiveren en te enthousiasmeren voor verschillende opleidingsmogelijkheden en vakgebieden. Wanneer een leerling terug mocht gaan naar zijn of haar land van herkomst dan kunnen ze het geleerde hier meenemen naar daar om daarmee verder aan hun toekomst in het eigen land te werken. Andersom is ook het geval, leerlingen die in hun land van herkomst een bepaalde opleiding zijn gestart, kunnen deze in Nederland oppakken en afmaken. Uiteraard wordt dan wel extra aan de taalontwikkeling gewerkt.

Leerlingen die kiezen voor een bepaald beroep en daarvoor bepaalde vakjargon nodig hebben, krijgen een uitgebreider en aangepast taalaanbod, toegepast op hun beroepskeuze. In de middag konden de leerlingen diverse workshops volgen. Zo konden ze o.a. kiezen uit, koken, techniek, trommels, fotografie, rappen, 3D printen, grafitti en EHBO.
De verschillende workshops lieten de leerlingen kennis maken met beroepsgerichte mogelijkheden, vrijetijdsbesteding en sociale activiteiten.

Rapper Sonnic uit Zwolle was ook aanwezig. Hij heeft al jaren een goede band met het Almere College ISK en is vaker langs geweest om een workshop te geven. “Het is fantastisch om te zien hoe enthousiast de leerlingen zijn en hoe ze hun gevoel en emotie kwijt kunnen in de tekst van een rap. Je hoeft niet zuiver te kunnen zingen of perfect te kunnen schrijven, lekker rappen wat in je opkomt en even alle zorgen aan de kant.”

Een van de leerlingen, Yazan, nam deel aan de workshop EHBO. Hij vertelt dat hij al veel weet. Vanuit Palestina is hij gevlucht naar Syrië en heeft daar geholpen in een klein ziekenhuis waar eerste hulp werd geboden aan o.a. oorlogsslachtoffers. Hij heeft veel en ernstige verwondingen gezien en legt uit hoe ze deze met de beschikbare middelen behandelden. Yazan geniet zichtbaar van het verbinden, pleisters plakken en de stabiele zijligging. Hij zou graag ook in Nederland mensen willen helpen. Zijn Nederlands is na 11 maanden onderwijs van een goed niveau, in combinatie met zijn enthousiasme zal hij een goede hulpverlener worden. De aanwezige vrijwilligers van het Rode Kruis zijn hier van overtuigd en hebben hem het advies gegeven om zeker de cursus EHBO te gaan volgen

Aan het einde van de dag hebben alle leerlingen een goodiebag mogen ontvangen, waarin een aantal leuke items en wat extra informatie over de aanwezige instanties te vinden waren. Een hele geslaagde dag met aan het einde veel blije gezichten en trotse leerlingen die, met de informatie die ze deze dag hebben mogen ontvangen, een toekomst vol mogelijkheden zien.

 

 

 


 

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 39861673

 

 


Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*