De kracht van PhilaMaarlen

853

IJsselheem en Philadelphia slaan handen ineen

Tekst: Kim Paalman
Beeld: PhilaMaarlen

IJsselmuiden – Zorgcentrum de Maarlenhof, serviceflat de Havezate – beiden onderdeel van stichting IJsselheem – en Stichting Philadelphia Zorg hebben hun krachten gebundeld. Op deze manier wil PhilaMaarlen een leer-werkomgeving voor mensen met een beperking bieden en de dienstverlening aan de ouderen die gebruik maken van de zorg van IJsselheem, verbreden. Het resultaat hiervan is PhilaMaarlen.

In 2014 startte Philadelphia dit project in samenwerking met IJsselheem. Destijds was Philadelphia gevestigd in de Oudestraat in Kampen met een cadeauwinkel genaamd Kadoku. Dit bleek niet meer haalbaar en dus gingen zij een samenwerking met IJsselheem aan. Gestart met een groepje van zes cliënten onder het mom van dagbesteding, is dit project inmiddels uitgegroeid tot een leer-werkplek waar op dit moment 33 mensen in een professionele werkomgeving, op hun eigen niveau kunnen werken aan hun zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, vaardigheden en zelfvertrouwen. Het programma wordt afgestemd op de persoon en zijn of haar vraag en wens voor de toekomst.

Leven in de brouwerij
“We zijn met een klein groepje van zes mensen gestart. Nu zijn er zo’n dertien tot vijftien medewerkers per dag. We beginnen de dag met elkaar, we nemen dan het programma door en dan gaat iedereen aan de slag. In het begin moesten we wel een beetje zoeken. Wat past en wat kan en hoe gaan de ouderen hierop reageren, maar dit is eigenlijk heel goed uitgepakt. Voor de ouderen is het ook een soort leven in de brouwerij, een beetje beroering” zeggen Rian van Rooijen en Annie van Bruggen. Twee van de drie begeleiders bij PhilaMaarlen.

Zelfstandig en professioneel
Binnen PhilaMaarlen worden medewerkers niet gezien als cliënt. “Onze mensen zien wij als medewerkers. Cliënt klinkt echt als iemand die ziek is en wij willen juist een beroep doen op hun zelfstandigheid en professionaliteit. We kijken met elkaar wat mensen leuk vinden en wat ze graag zouden willen, nu en in de toekomst. We willen hier zo goed mogelijk op aansluiten. Je ziet dat mensen trots zijn op hun werk en dat ze het leuk vinden. Ze werken zelfstandig en wij laten ook blijken dat ze het zelf kunnen. Mensen voelen zich verantwoordelijk en door ze die verantwoordelijkheid te geven, kunnen mensen ook doorgroeien. Het komt ook voor dat een medewerker nog wat onzeker is. Op deze manier komt iemand steviger in zijn schoenen te staan. Als die basis dan weer stevig is, kunnen zij weer doorgroeien en soms zelfs uitstromen naar een reguliere werkplek of een opleiding. Op deze manier kunnen we het maximale eruit halen voor iedereen”. Aldus Rian van Rooijen en Annie van Bruggen.

Van Kadoku naar PhilaMaarlen
De naam Kadoku was niet meer passend en hoorde echt bij de cadeauwinkel, daarom is er nu gekozen voor PhilaMaarlen. Door met elkaar samen te werken vullen Philadelphia en IJsselheem elkaar aan. IJsselheem biedt de medewerkers van Philadelphia een professionele werkomgeving en Philadelphia ondersteunt IJsselheem in dienstverlenende en facilitaire zaken. Morgen wordt de naamsverandering feestelijk gevierd met betrokkenen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

GEEF JOUW REACTIE
GEEF JOUW NAAM OP