Gemeente Kampen kiest voor gefaseerde invoering nieuwe taken sociaal domein: continuïteit van zorg
Het sociaal domein is in beweging. Op dit moment zijn er rondom jeugd, zorg, inkomen en werk veel verschillende partijen betrokken, zijn er verschillende financieringsstromen en is er een woud aan regels, indicatiestellingen, verplichtingen en rechten. Door de verantwoordelijkheden en taken op deze gebieden over te dragen aan gemeenten (de zogenoemde decentralisaties) wil het Rijk hier grote verbetering in aan brengen. De gedachte hierachter is dat gemeenten – omdat ze dichter bij hun inwoners staan – het beste in staat zijn hun inwoners te ondersteunen en dat zij dit, vanwege de schaalgrootte en de mogelijkheid zaken onderling te verbinden, het meest efficiënt kunnen.
In Kampen bereiden we ons samen met alle betrokkenen in het veld voor op deze veranderingen in het sociaal domein. Hiertoe hebben wij het Kamper Kompas ontwikkeld. Dit is het ondersteuningsmodel voor jeugd, zorg, inkomen en werk zoals we dit per 2017 voor ogen hebben. Aangezien de nieuwe taken al per 1 januari 2015 onder de verantwoordelijkheid van gemeenten komen te liggen, moeten we voor de korte termijn al concrete keuzes maken over hoe we de ondersteuning gaan inkopen en subsidiëren. De gemeente Kampen kiest hierbij voor een gefaseerde invoering: daar waar dat mogelijk is, gaan we per 2015 diverse voorzieningen direct regelen volgens de nieuwe kaders, waar meer tijd nodig is, kiezen we voor een vloeiende overgang. Op deze manier wil de gemeente de continuïteit van zorg voor cliënten die op 31 december 2014 zorg ontvangen of een indicatie voor zorg hebben waarborgen.
Bezuinigingen
Concreet betekent dit dat we voor 2015 in veel gevallen bestaande arrangementen gaan voortzetten, maar dan wel met een doorrekening van de kortingen die we landelijk krijgen opgelegd (Jeugd -15%, Awbz -25%, Hulp bij de huishouding -40%, Participatie: efficiencykorting loonkostensubsidie SW).
Ruimte voor innovatie
In aanvulling op de landelijke bezuinigingspercentages heeft het college besloten om lokaal een extra korting in te stellen, om zo ruimte te creëren voor vernieuwend aanbod. Deze innovatieruimte wordt ingezet om bestaande en nieuwe instellingen uit te dagen om niet alleen te bezuinigen maar ook om te innoveren. Het budget dat hierop van toepassing is, blijft beschikbaar voor de inkoop van ondersteuning voor inwoners.
Voor jeugd geldt, gelijk aan het Regionaal Transitie Arrangement Jeugd, lokaal een extra innovatiekorting van 11%, hiermee komt de totale korting op 15% van het oorspronkelijke budget.
Voor de AWBZ instellingen geldt een extra innovatiekorting van 5%. Hiermee komt de totale korting op 30% van het oorspronkelijke budget.
Voor Participatie is de efficiencykorting loonkostensubsidie Sociale Werkvoorziening al doorgevoerd in de meerjarenbegroting.
Wethouder Lidi Kievit: “Voor wat betreft het lokale budget zit er spanning op het proces. Enerzijds willen we de continuïteit van de zorg waarborgen, anderzijds moeten we vernieuwen omdat we minder geld hebben om de taken uit te voeren. Door voor een gefaseerde invoering te kiezen, kiezen we voor een zo soepel mogelijke overgang waarvan onze inwoners zo min mogelijk hinder ondervinden.”
De reden voor de gemeente om de keuze voor deze gefaseerde invoering nu te maken, is dat zij duidelijkheid wil verschaffen richting haar partners in het veld, zodat zij zich daar als organisaties op kunnen voorbereiden. Dit is ook het verzoek van de organisaties zelf geweest.
De uitkering die de gemeente zal ontvangen, is nu grofweg bekend. In mei maakt het Rijk de definitieve bedragen en bezuinigingspercentages bekend. Op basis hiervan worden definitieve afspraken met instellingen gemaakt over een goed vraaggericht ondersteuningsaanbod voor bestaande en nieuwe cliënten per 2015.
Informatiebijeenkomst voor instellingen
De bij de gemeente bekende instellingen ontvangen een brief over het besluit van het college. Daarin worden zij tevens uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst op 7 april 2014 van 10.00 tot 11.30 uur in de raadzaal van het stadhuis. Tijdens deze bijeenkomst wordt het besluit rondom de gefaseerde invoering en de (innovatie)kortingen nader toegelicht en gaan we met elkaar in gesprek over de subsidieafspraken en de efficiencyslag. Instellingen die geen brief ontvangen omdat zij niet bij ons bekend zijn (het gaat immers om nieuwe taken en nieuwe partners), zijn uiteraard van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. Daarnaast gaan wij in de periode april-juni 2014 met de individuele instellingen in gesprek om afspraken te maken over een goed vraaggericht ondersteuningsaanbod voor bestaande en nieuwe cliënten per 2015.
Om de instellingen die niet bij ons bekend zijn te informeren, wordt de informatie zoals wij die nu richting de bij ons bekende instellingen communiceren tevens gepubliceerd op de gemeentepagina’s in de Brug van dinsdag 25 maart 2014.