GBK stelt vragen over Kornwerderzand

501

GBK heeft schriftelijke vragen gesteld over Kornwerderzand-project. Waar gaat het over? De Kornwerderzand sluizen (in de Afsluitdijk) worden verbreed om grotere schepen deze kant op te krijgen. Daar heeft Kampen natuurlijk ook belang bij. Daarom betalen wij daar ook aan mee: € 250.000,00 (evenals Meppel en Zwolle). In het project worden ook vaarwegen uitgediept.

Het Hanzerak (de vaarroute van de Ketelbrug naar Kampen) zit niet in dit project. Volgens Rijkswaterstaat moet die op diepte zijn. Er is afgesproken dat die opnieuw wordt gecontroleerd. Misschien kan er nog wat meer extra diepte worden gemaakt. Rijkswaterstaat heeft lopende contracten met aannemers die de diepte van de vaargeulen zeer regelmatig controleren. De vaargeul moet voldoende diep zijn in het deel van de hele vaarroute. Die vaarroute wordt uitgebaggerd tot 4 meter. De vaardiepte van gemiddelde vrachtschepen klasse Vb – geladen) is 3,5 meter.

“Omdat er weinig regen is gevallen de afgelopen tijd, was de waterstand op 8 december laag. Toen stond de waterstand op -0,35 cm. Dan houdt die diepte niet echt over. Van het college willen wij dan ook weten wat de huidige leggerdiepte is van het Hanzerak. Ook willen wij weten wanneer die diepte opnieuw gecontroleerd wordt: wij willen daarvan graag op de hoogte gehouden worden. Daarnaast de vraag aan het college of de Zuiderzeehaven voor het bereikbaar maken van kustvaarders verdere uitgediept wordt en of daaraan extra kosten aan verbonden? Tenslotte wil GBK weten of er sowieso nog extra kosten gemaakt moeten worden in verband met het Kornwerderzand-project.” Aldus het GBK.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

GEEF JOUW REACTIE
GEEF JOUW NAAM OP