GroenLinks wil dat de gemeente Kampen zich duidelijker uitspreekt over de overlast van vliegtuigen van en naar Lelystad Airport. De brief van de provincie Overijssel van 31 oktober 2017, die ook door de gemeente Kampen wordt onderschreven, gaat GroenLinks niet ver genoeg.
Om de overlast te voorkomen pleit GroenLinks ervoor éérst het luchtruim opnieuw in te delen en pas daarna een besluit te nemen over vliegroutes en vlieghoogte van vliegtuigen van en naar Lelystad Airport. GroenLinks wil dat het college deze boodschap overbrengt aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Het college van Kampen vraagt in de brief aan de minister van I&W van 31 oktober om aanpassing van de vliegroutes van en naar Lelystad Airport, om zo de nadelige gevolgen te beperken voor Kampen. Raadslid Niels Jeurink van GroenLinks is blij dat het college zelf met een reactie komt, maar vindt die nog te mager. “Al in het voorjaar van 2019 gaat er gevlogen worden van en naar Lelystad. Dat betekent dat we hier vanaf dat moment met geluidsoverlast en andere gevolgen te maken gaan krijgen. Dat duurt dan totdat het luchtruim heringedeeld is, op z’n vroegst in 2023. Wij zeggen: stel dan die vluchten uit tot ná de herindeling van het luchtruim.”
Met een motie vraagt GroenLinks aan de andere partijen om zich fermer uit te spreken tegen de overlast die vooral de inwoners van ’s-Heerenbroek, Wilsum, De Zande en Zalk en de Kamper wijken Onderdijks, de Maten en het Onderdijks zal treffen.