‘Extra geld dat we goed kunnen gebruiken’
Door Alex de Jong @ Attest Communicatie
‘We zijn er enorm blij mee’, zegt Rudi Last, voorzitter van de Stichting Kampenonline. ‘We deden dit jaar voor het eerst mee en gingen uit van een paar tientjes.’ Maar de actie van de Rabobank Coöperatie Weken, waarbij Rabobank IJsseldelta 100.000 euro onder maatschappelijke initiatieven verdeelt, leverde de lokale nieuwszender een cheque van maar liefst 1.301,12 euro op.
‘Een sterke lokale omgeving, nu en in de toekomst. Samen sterker’, zo oreerde de site van de Rabobank over de Rabobank Coöperatie Weken. Dit jaar werd maar liefst 100.000 euro coöperatieve winst beschikbaar gesteld voor ‘buurtversterkende initiatieven’ in de regio Zwolle, Kampen, Genemuiden, Hattem en Zwartsluis. Klanten van de Rabobank konden hun stem uitbrengen en deden dat massaal. ‘Juist daarom zijn we ook zo blij met deze cheque. Het is een stukje erkenning van hetgeen wij voor de samenleving doen’, aldus Last. ‘We zijn de mensen die op ons gestemd hebben, dan ook zeer erkentelijk.’
Stemmen
De afgelopen weken regende het her en der al cheques; soms met behoorlijke bedragen. ‘Kampenonline is een stichting en heeft geen rekening bij de Rabobank’, vertelt Last. ‘Dus konden we eigenlijk helemaal niet met de actie meedoen.’ Totdat hij te horen kreeg dat je als klant ook andere initiatieven kon aanmelden. ‘Ik ben zelf privé klant bij de Rabobank en heb toen op de valreep onze organisatie – die door vrijwilligers wordt gerund en het volledig zonder subsidies moet doen – aangemeld.’ Vanwege het feit dat alles zo op het laatste moment gebeurde, werd er ook verder weinig ruchtbaarheid aan de deelname gegeven. ‘Toen we dus van de Rabobank te horen kregen dat we een cheque zouden krijgen, dacht ik ‘dat zal vast niet meer zijn dan een paar tientjes’.’ Niets bleek minder waar.
Kampenonline mag zich verheugen op een bijschrijving van iets meer dan 1.300 euro. ‘Stefan Kroon, onze penningmeester, nam de cheque vanmiddag uit handen van Anouk van Brummelen van Rabobank IJsseldelta in ontvangst’, vertelt Last die zich ‘een trotse voorzitter’ noemt. ‘We kunnen het geld goed gebruiken. Tenslotte worden we niet gesubsidieerd.’ Natuurlijk heeft het lokale media’bedrijf’ wel inkomsten uit reclame, maar daar staat weer tegenover dat het zeer concurrerende tarieven hanteert. Vooral als je bedenkt hoeveel pageviews kampenonline.nl de laatste jaren dagelijks heeft. ‘Dagelijks bezoeken gemiddeld meer dan 3.000 mensen onze site en dat aantal groeit bijna iedere maand’, klinkt het. En ook het aantal volgers op Facebook en Twitter neemt hand over hand toe.
Eigen camerawagen
‘We maken gebruik van professionele apparatuur en dat moet met regelmaat vervangen worden. Alle inkomsten worden volledig gebruikt voor het vervangen van bestaande apparatuur. Niemand ontvangt bij ons een vergoeding voor zijn werkzaamheden.’ De ‘extra’ 1.300 euro aan inkomsten komt dus als geroepen. ‘Tenslotte hebben we nog wel wat te wensen over…’
Bovenaan op het verlanglijstje staat het vervangen van de technische studioapparatuur. ‘Heus, we mogen niet klagen, we hebben goede spullen, maar soms zou je willen dat we net over wat betere apparatuur beschikken, zodat we nog sneller ter plaatse kunnen zijn om bijvoorbeeld een live reportage te starten.’ Wanneer Last zich toestaat om hardop te dromen, klinkt het: ‘Een andere, nog betere camera zou wenselijk zijn. Die kost al snel 16-, 1700 euro. Dan is deze cheque natuurlijk een heel mooi begin.’
Het is nog maar amper gezegd, of de dromen slaan op hol. ‘Gisteravond hadden we vanuit het stadhuis een live uitzending over de regels rondom oud en nieuw. Dan merk je dat de techniek ons soms wel eens in de steek laat. Natuurlijk redden we het prima en is het echt een technisch hoogstandje, maar het is niet allemaal even makkelijk in gebruik en handzaam. Wat we echt goed kunnen gebruiken? Een mobiel meubel met onze apparatuur, zodat we sneller een live studio kunnen plaatsen. Of nog beter: een eigen bus waarmee we overal ter plekke zo kunnen draaien.’ Last ziet het helemaal voor zich: ‘Een busje, gesponsord door de plaatselijke ondernemers, volgeplakt met reclame. Dat zou pas echt ideaal zijn…’
Kortom: zoals dat gaat met ‘extra geld’; het is al weg voordat je er erg in hebt.