Nieuwe poging om de Ommelandvaart te voltooien
Vrijdagochtend is na veel voorbereiding de Kamper Kogge vertrokken naar Lübeck (Noord-Duitsland) waar onze kogge is uitgenodigd bij een groot Hanzefestival. Tijdens deze tocht vaart men om Denemarken heen en deze zogeheten Ommelandvaart legde men ook in de Hanzetijd af. Vracht aan boord en een uitgesproken middeleeuwse reisbede bij vertrek versterkten de authentieke sfeer van weleer.
Diverse mensen waren naar het ponton bij de Stadsbrug gekomen om persoonlijk de Kamper Kogge uitgeleide te doen. Ton Kruithof leverde met paard en wagen lading af, waaronder eieren van de Stormgieter, boter van Erf1, brood & koek van Bakker Vermeij, kaas van Daalder, koffie & thee van Zoetelief, een vintagejurk van de Winkel van Kaatje, kleurige haarbandjes van webwinkel Kuukke, Kamper kruiken van Bert Renes, scheepscuriosa van de Juttershoek, chocola van De Swaen en tabak van de Olifant. In de Hanzetijd moest de bemanning maar een plekje zien te vinden in het overvolle ruim maar nu zijn de slaapplekken gereserveerd.
Reijer van ’t Hul stelde de twaalfkoppige bemanning voor en bedankte diverse mensen zonder wie deze tweede poging, om de Ommelandsvaart te ondernemen, niet gelukt was. De eerste poging in 2004 mislukte jammerlijk door ongelukkige omstandigheden op zowel de heen- als terugreis. Nu is men terdege voorbereid en Van ’t Hul vertelt bijvoorbeeld dat men zich niet op kon geven maar gevraagd moest worden als bemanning. De scheepswanden zijn vers geteerd en het kruis op de mast, dat beschadigd raakte op de terugweg van de Koningsdagtrip naar Zwolle, is direct gerepareerd.
Na Van ’t Hul voeren Arjen Hendriks, als voorzitter van de Stichting Kamper Kogge, en Gerrit Jan Veldhoen, als locoburgemeester, kort het woord afgewisseld met liederen ten gehore gebracht door de Koggezangers. De bemanning op de heen- en terugreis wisselt waardoor men, in tegenstelling tot de Kamper Kogge, geen maand van huis is. Op de heenreis bestaat de bemensing uit de volgende zeebinken:
• Sander Klos (schipper)
• Henri Bouwmeester (bootsman)
• Menno Smit (navigator)
• Henk v.d. Kamp (machinist)
• Gerda van ’t Hul (scheepskok)
• Mark van Rossum, Eefje Hornis-van Dijk, Gerrit Boer (bemanningsleden)
• Jelte Bruinsma, Harry Post, Reijer van ’t Hul, Gerrit Jan Feenstra (bemanningsleden)
Tenslotte stelt de protestantse Veldhoen zich oecumenisch op en spreekt met verve de katholieke zegenbede uit. Onder het luiden van de klokken van de Bovenkerk en de Buitenkerk worden de trossen losgegooid en zeilt de Kamper Kogge op weg. In totaal heeft ze zo’n 650 mijl voor de boeg waarvan de eerste ruim 300 mijl de eerste etappe vormen van Vlieland naar Skagen. Alles is te volgen op een eigen website (zie onderaan). De Ommelandvaart 2016 is van start gegaan en over twee weken hoopt men aan te leggen in Lübeck.
Ondanks het authentieke karakter van de Kamper Kogge kan men niet meer om de techniek heen en op dat punt ging het na de afvaart meteen mis. De AIS bleek niet te functioneren en nog voordat de open wateren werden bereikt, lastte men een pitstop in. Daar kwamen paard en wagen nog even langs maar alle lading was al aan boord gebracht. AIS is een systeem dat in een in te stellen cirkel rondom het schip de positie en het type van alle andere schepen in de omgeving weergeeft. De Kamper Kogge kent geen kraaiennest waarin een uitkijkpost staat. Uiteindelijk is er een vrijwilliger van zijn vakantieadres in Limburg opgetrommeld die de storing heeft kunnen verhelpen. Op het IJsselmeer kon men daarna heerlijk zeilen en met het prachtige weer was het euvel snel vergeten. Sander Klos, schipper op de heenreis, noemt nog een uitdaging van een heel andere orde, namelijk ”de sfeer goed houden aan boord”. Verwacht mag worden dat ook daarvoor genoeg ervaring en professionaliteit is scheepgegaan.
Zie ook:
• Ommelandvaarders bereiden zich voor op historische reis
• Videoverslag vertrek Ommelandvaart 2016
• Ommelandvaart 2016
• Kamper Kogge