donderdag, maart 28, 2024

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR

HomeNieuwsKlachten treinreizigers over Kampertrein

Klachten treinreizigers over Kampertrein

-

In 2017 werd er hard gewerkt om een nieuwe treinverbinding tussen Kampen en Zwolle te realiseren. De plannen waren groots en de aanleg verliep niet zonder problemen. In december deed de nieuwe Kampertrein zijn intrede. We zijn ondertussen 3 maanden verder en nog steeds stopt de trein niet op het nieuwe tussenstation bij Stadshagen. Maar dit is niet het enige wat niet gaat zoals het zou moeten gaan.

Vraag menigeen treinreiziger op het station in Kampen hoe ze de nieuwe verbinding ervaren en de frustraties komen tevoorschijn. Keolis (voorheen bekend als Syntus) is verantwoordelijk voor dit traject. De bekende gele trein van de NS, maakte in december plaats voor de blauwe trein van Blauwnet, wat overigens geen vervoerder is, maar een samenwerkingsverband tussen een aantal regionale vervoerders in Overijssel, waaronder Keolis. En dit zorgt, vooral op het station in Zwolle, al direct voor problemen. Koop je als treinreiziger een kaartje, dan is de kans groot dat je in de trein op je vingers getikt wordt wegens foutief inchecken; Een blauwe trein betekent inchecken bij de blauwe poortjes. Kant en klare Jip en Janneke taal die vervolgens in de trein geuit wordt wanneer je je kaartje presenteert. Het kan je nog een boete opleveren ook, terwijl nergens staat dat er verschil is in waar je incheckt. Nog beroerder is het wanneer je in Zwolle bij een NS poortje incheckt met je OV-chipkaart en er in Kampen achter komt dat je niet kan uitchecken, omdat hier alleen een blauwe zuil staat.

Voor wat betreft de kaartjes,- en opwaardeer automaat op het station in Kampen; Ook daar gaat veel mis. Een veel gehoorde klacht is dat het apparaat vaak vastloopt, waardoor een kaartje kopen of opwaarderen onmogelijk is. Betalen met muntgeld is eveneens onmogelijk, waardoor mensen met bijvoorbeeld weekgeld niet in staat zijn om een kaartje met contant geld te bemachtigen. Om die reden zijn zelfs bewoners uit het AZC geweigerd om met de trein te reizen, omdat zij geen kaartje konden kopen. Een andere treinreiziger melde netjes dat hij alleen contant geld had. De respons was dat hij wel zonder kaartje mee kon reizen, maar dat dat een boete van 53 euro op zou leveren.

Over een aantal van deze problemen zijn vragen voorgelegd aan Keolis. De grootste conclusie die uit de antwoorden getrokken kan worden, is dat er weinig melding wordt gedaan door (gedupeerde) treinreizigers. Er zijn volgens Keolis relatief weinig klachten binnengekomen. Mensen met weekgeld kunnen beter een OV-chipkaart aanschaffen, aangezien de automaten waarin met muntgeld kan worden betaald volledig zullen verdwijnen, volgens de nieuwe landelijke afspraken van OV NL, aldus Hanneke Ruiter, communicatiedeskundige bij Keolis. Zij laat ook weten dat er actief wordt gewerkt aan het vraagstuk hoe foutief inchecken zoveel mogelijk kan worden voorkomen en noemt de mogelijkheid voor een landelijke single check in/ check out een oplossing voor in de toekomst, aangezien de techniek nu nog niet zover is.

“Met de start van Blauwnet hebben wij hierin al een flinke stap vooruit gemaakt, omdat er nu op alle Blauwnet lijnen (van Arriva en Keolis Nederland) niet bij een overstap in- en uitgecheckt hoeft te worden. Bij een reis met NS is dit nog wel het geval.” Aldus Hanneke Ruiter.

Gerelateerde berichten

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay Connected

0FansLike
0FollowersFollow
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Net binnen