Kennispoort gidst startup uit Kampen naar het gewenste startkapitaal en een kansrijk netwerk

160
Happyslider is klaar om de wereld te gaan veroveren. De startup uit Kampen heeft een unieke tool ontwikkeld waarmee je als organisatie snel, eenvoudig en precies de beleving van klanten, gasten of medewerkers meet, zodat de dienstverlening verder kan worden verbeterd. In zijn zoektocht naar startkapitaal klopt medeoprichter Dennis Hendriksen al in de opstartfase aan bij Kennispoort Regio Zwolle. Met succes. Nu, zo’n twee jaar later, is het product doorontwikkeld en wil Dennis de tool met volle kracht in de markt lanceren, te beginnen met Nederland. ‘Het is heel waardevol dat Kennispoort ons actief in contact brengt met ondernemers, overheid en onderwijs.’
 
‘Als je als ondernemer een nieuw product ontwikkelt, ga je iets anders doen dan anderen. Je steekt je nek uit omdat je ergens in gelooft’, aldus Dennis Hendriksen (46 jaar). Dennis is medeoprichter van Happyslider uit Kampen en hij begint zijn verhaal met de metafoor van een reis. ‘Ik zie ondernemen als een “bumpy road” vol obstakels. De reis naar het einddoel is allesbehalve veilig. Het zit vaker tegen dan mee en je moet op veel momenten lef tonen en volhouden. Dan is het fijn als je onderweg af en toe een ervaren gids tegenkomt die zijn kennis met je deelt en je wijst op plekken waar zich kansen en mogelijkheden voordoen. Kennispoort is zo’n gids.’
De kracht van Happyslider
Voordat we bij de ontmoeting met die gids aankomen, gaan we even een stapje terug. Want wat is dat innovatieve product waarmee Dennis aan deze reis begon? ‘Happyslider is een slimme, unieke tool waarmee organisaties snel, eenvoudig en precies de beleving van klanten, gasten of medewerkers kunnen meten, ongeacht de leeftijd van de ontvanger of de taal die hij spreekt. Het werkt als volgt: een gast, klant of medewerker scant een QR-code of klikt op een linkje naar Happyslider en ziet vervolgens op zijn mobieltje of desktop het poppetje Bløy (zie afbeelding). Bløy stelt enkele vragen over een specifiek onderwerp die de ontvanger op basis van 110 verschillende emoties kan beantwoorden. Hierdoor vinden mensen het leuk om aan het onderzoek mee te doen, waardoor de respons veel hoger is, vaak tot wel 300% in vergelijking met gebruikelijke klantonderzoeken. Bovendien biedt Happyslider de ontvanger veel meer antwoordopties dan onderzoeken waarbij je alleen met “eens”, “oneens” of “geen mening” kunt antwoorden.’Eenvoudig de dienstverlening verbeteren
Een ander voordeel van Happyslider is dat deze tool direct inzicht geeft in de kwaliteit van de dienstverlening, aldus Dennis. ‘Stel, jouw organisatie verhuurt vakantiehuisjes in Griekenland en via Happyslider ontdek je dat de gasten van huisje 339 om een bepaalde reden niet helemaal tevreden zijn. Dan kan je als bedrijf direct reageren en handelen. En natuurlijk kan je de uitkomsten van een onderzoek ook analyseren over de langere termijn, zodat je trends ontdekt en daarop in kunt springen. Voor organisaties is deze kennis op het gebied van klantbeleving goud waard. Niet voor niets werd Happyslider in januari 2020 door de ANVR verkozen tot “Beste Reisidee van Nederland”.’
Startkapitaal via Regio Zwolle Incubator
Deze prijs uit de reiswereld vormt een mooi bruggetje naar de reis die voor Dennis en Happyslider in 2019 begint. ‘Zoals gezegd hadden we een idee voor een product waar we 100 procent in geloofden. Maar om de tool daadwerkelijk door dure programmeurs te laten bouwen, was er een startkapitaal nodig. Daarom klopte ik bij Kennispoort aan en zo kwam ik in contact met innovatieadviseur Lyanne Flikkenschild. Zij wees me op het bestaan van Regio Zwolle Incubator.
Een goede kans van slagen
Regio Zwolle Incubator verstrekt tegen aantrekkelijke rentetarieven leningen tussen de €15.000,- en €165.000,- aan innovatieve ondernemers zoals Dennis. ‘Met een beetje hulp van Lyanne presenteerde ik ons bedrijfsplan met succes aan het fonds en zo kregen we een lening. Met dit geld konden we de bouw van de tool betalen en de juridische randzaken dichttimmeren. Wat ik naast de lening mooi vond aan Regio Zwolle Incubator, was de kritische houding van het bestuur. Deze mensen zijn door de wol geverfd en zitten echt op de inhoud. Dus toen we daadwerkelijk een lening kregen, wist ik dat onze tool een goede kans van slagen had.’

Introductie bij een kansrijk netwerk
Inmiddels is de tool helemaal klaar en kan hij maatwerk leveren aan elke mogelijke organisatie. Sterker nog, op het gebied van real time klantonderzoek weten grote namen als PostNL, LeasePlan, Greetz en Unigarant de weg naar Happyslider al te vinden. Dennis is er dan ook van overtuigd dat deze tool wereldwijd een succes kan worden. ‘Vanzelfsprekend wil ik met Happyslider graag de wereld veroveren, maar laten we in eerste instantie met Nederland beginnen. Zoals gezegd hebben we al een paar nationale opdrachtgevers, maar we willen ook graag in contact komen met interessante partijen in Regio Zwolle. Hierbij merk ik meer en meer dat het succes van een product mede afhangt van wie je kent. Ik ervaar persoonlijk dat organisaties vandaag de dag niet meer reageren op een “koud telefoontje” of een “koude e-mail”. Daarom deed ik enkele weken geleden opnieuw een beroep op Kennispoort met de vraag of Happyslider geïntroduceerd kon worden in het netwerk van de organisatie.’
Actieve ondersteuning
Zo komt Dennis in contact met MKB-adviseur Bart Jeurnink. ‘Het is super om te zien hoe Bart meedenkt over partijen die interesse kunnen hebben in Happyslider en onze tool. Wekelijks stuurt hij een mailtje met opties en inmiddels zijn de eerste contacten gelegd met organisaties uit het veld van overheid, onderwijs en ondernemers. Daarnaast deelt ook Bart zijn kritische blik en denkt hij mee over oplossingen, kansen en mogelijkheden. Dat zijn goede gesprekken waar Happyslider alleen maar sterker van wordt. Zowel Lyanne als Bart zijn ervaren en betrokken gidsen die ons bedrijf regelmatig kosteloos verder helpen tijdens onze reis naar succes. Ik kan je verzekeren dat deze hulp heel welkom is voor een startup als Happyslider.’
Tekst en fotografie: Theo Smits

LAAT EEN REACTIE ACHTER

GEEF JOUW REACTIE
GEEF JOUW NAAM OP