Lezing historische vereniging Jan van Arkel 14 januari2014

 

George Snijder; Geschiedenis der Nederlandse binnenvaart.

De binnenvaart verdient een eigen geschiedenis. De geschiedenis van Nederland is nauw verweven met het water, maar meestal gaat het dan om zeewater: zeeslagen, Michiel de Ruijter en de Zilvervloot.

De geschiedenis van de binnenvaart komt er maar bekaaid vanaf en reikt vaak niet verder dan de belevenissen van een oudschipper. Eeuwenlang heeft de Nederlandse economie gesteund op vervoer over de binnenwateren. Wegen waren er nauwelijks en de energievoorziening was afhankelijk van turf, dat vervoerd werd over water.

Binnenvaart oudHonderden werfjes bouwden duizenden schepen. Aan het einde van de negentiende eeuw werden de houten schepen verdrongen door ijzeren tjalken, klippers, luxe motor- en beurtschepen. Van zeilend naar voortgedreven door dieselmotoren.

Binnenvaartschepen bepaalden het aanzicht van steden en dorpen en veel mensen verdienden er hun brood mee. Schaalvergroting en de verschuiving naar het vervoer per spoor en vooral met vrachtauto’s veranderden die aanblik. Kanalen, vaarten en havens werden gedempt. Gelukkig waren er mensen in de jaren zeventig van de vorige eeuw die zich zijn gaan inzetten voor het behoud van de oude binnenvaartschepen, ons historisch erfgoed. De opkomst van de watersport zorgde er voor dat oude waterwegen weer in ere worden hersteld.
George Snijder geeft een overzicht van die ontwikkelingen met veel voorbeelden en oude foto’s van het begin van de twintigste eeuw. Echter de koppeling naar het heden wordt niet vergeten. Hij schetst ook ontwikkelingen om de geschiedenis van de binnenvaart te ontsluiten.

George Snijder (Rotterdam, 1949) woont op een Friese tjalk uit 1903 en vaart minstens zes maanden per jaar door Nederland en België.
Hij doet veel onderzoek naar de geschiedenis van de binnenvaart en schrijft daarover. Hij is auteur van boeken en vele artikelen met name in de Bokkepoot, tijdschrift van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig.
Daarnaast is hij bezig de scheepsmetingen van 1899 tot begin jaren negentig digitaal vorm te geven.

De lezing word gehouden op 14 januari in het gebouw “De Regenboog” aan de Broederweg 32 en begint om 20.00 uur.
Iedereen is welkom ook niet-leden.

Intree € 2 per persoon.

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*