Lichten IJsselkogge is stimulans voor intensieve samenwerking in Kampen

1
276

Door krachten te bundelen veel publiciteit voor lichten IJsselkogge.


De kogge was vorige week ‘trending topic’ op Twitter. Het lichten van de IJsselkogge heeft de stad Kampen veel aandacht gegeven. Niet alleen inwoners uit Kampen zelf kwamen op de IJsselkogge af, ook vele toeristen uit binnen- en buitenland wisten én weten nu nog de IJsselkade van Kampen te vinden. De samenwerkende partijen gemeente Kampen, IJsseldelta Marketing, Stichting Kamper Kogge en Stichting Kampen Marketing kijken dan ook met grote tevredenheid terug op de afgelopen week.

Vol trots staat de IJsselkogge aan het Van Heutszplein in Kampen. De afgelopen dagen heeft fotograaf Richard Tennekes, op verzoek van Kampen Marketing, foto’s gemaakt van bezoekers samen met de kogge en de felgekleurde blauwe Kamper K. Ruim 2.000 mensen zijn op de foto gegaan. Dat het lichten van de IJsselkogge (ook ver buiten Kampen) leeft, is niet te miskennen.

“Vooral de nauwe samenwerking tussen gemeente Kampen, IJsseldelta Marketing, Stichting Kamper Kogge en Kampen Marketing heeft ertoe geleid dat er veel publiciteit is voor de IJsselkogge. De internationale publiciteit vertegenwoordigt op dit moment een waarde van € 1,3 miljoen euro. Dat is het bedrag wat je had moeten betalen als je deze publiciteit had ingekocht in de vorm van advertenties. Daarnaast zijn op social media onze gezamenlijke uitingen meer dan 450.000 keer bekeken.”, aldus Claudi Groot Koerkamp van IJsseldelta Marketing “We hebben allemaal onze eigen specialiteiten, maar door krachten te bundelen en de Kogge integraal te vermarkten , is er enorme exposure ontstaan. Met enkel free publicity, zowel print, online en op radio en tv hebben we Kampen internationaal op de kaart weten te zetten. Nu is het zaak om de aandacht voor Kampen vast te houden, ook hiervoor slaan wij weer de handen ineen.”

Volgens voorzitter Arjen Hendriks van Stichting Kamper Kogge hebben de vrijwilligers het geheel ervaren als een feestje. “Wat voor ons al heel lang duidelijk is, is dat het belang van dit scheepstype in de geschiedenis van Nederland, steeds meer weerklank vindt. Mensen uit het hele land en ver daarbuiten komen speciaal voor de IJsselkogge naar Kampen. Ze nemen alle informatie gretig op en geven aan de Koggewerf en de stad later zeker nog eens te bezoeken. Naast interesse bedelen de mensen ons ook met de nodige donaties. Hartverwarmend!” Ook Hendriks gelooft in een nauwe samenwerking: “Wij volgen de ontwikkelingen en het conservatieproces van de IJsselkogge in Lelystad op de voet. Samen optrekken om dit juweeltje voor Kampen op de kaart te zetten, smaakt ook na tijdelijk vertrek naar Batavialand zeker naar meer.”

Livestream

IJsselkogge livestream-intro

Emiel Kuijpers, citymarketeer bij Stichting Kampen Marketing, kijkt terug op een geslaagde week. “Zowel onze website www.stad.kampen.nl als onze facebookpagina Hanzestad Kampen trekken al tien dagen enorm veel bezoekers. De livestream die verzorgd werd door Kampen Online trok maar liefst 45.000 kijkers.” Het lichten van de IJsselkogge is in zijn ogen niet een eenmalige gebeurtenis voor Kampen, maar kan ook in de toekomst veel voor de stad betekenen. “Een museum met de IJsselkogge als trekker, kan uitgroeien tot een enorme toeristische trekpleister. Mensen brengen een bezoek aan het museum, gaan shoppen en blijven een hapje eten. Het stadje Roskilde in Denemarken is daarbij een uitstekende inspiratiebron.” Kuijpers benadrukt daarbij dat de IJsselkogge niet alleen economisch interessant is, ook op het gebied van educatie en cultuur zijn voldoende aanknopingspunten te bedenken. Hij ziet de IJsselkogge als een groot live geschiedenisboek waardoor het bijvoorbeeld erg interessant is voor bijvoorbeeld schoolreisjes. “Kampen heeft met het lichten van de kogge haar stadsicoon gevonden. Een icoon dat omarmd wordt door heel Kampen.”

Donderdag verplaatst de IJsselkogge zich naar Lelystad om geconserveerd te worden, maar dat de kogge terug naar Kampen komt, is zeker. Die tussenliggende periode is voor de gemeente Kampen, IJsseldelta Marketing en Stichting Kamper Kogge een mooi moment om de samenwerking te intensiveren. “We kijken gezamenlijk naar de mogelijkheden die de kogge biedt om Kampen nog steviger op de kaart te zetten en hoe de kogge verschillende sectoren en partijen met elkaar kan verbinden”, aldus Kuijpers.

expositie IJsselkoggeZie ook:
Eerdere gepubliceerde delen KampenOnline over de IJsselkoggeberging
Eerder verschenen videobeelden van de IJsselkoggeberging

Comments are closed.