Op de N50 ter hoogte van Zalk wordt een nieuwe digitale flitspaal geactiveerd. De flitspaal maakt deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen.
De nieuwe digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de verouderde, analoge flitspalen stonden of staan op nieuwe locaties. Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen.
De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie. Dit project heeft als doel om de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
Flitser
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord. Hierdoor worden gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol die ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser heeft geen last van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben geen hinder van flitslicht.
Roodlichtcamera
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.