Foto’s Erick Meliesie
Social media: “Wanneer is het genoeg? – Hoeveel doden moeten er vallen?”
Woensdag aan het eind van de middag was het weer zover, het zoveelste zware ongeluk op de N50 bij Kampen. Een zware vrachtwagen reed achterop de stilstaande file en beschadigde daarmee 4 auto’s.
Het vermoeden bestaat dat de vrachtwagenchauffeur de file over het hoofd heeft gezien. Op exact dezelfde plek vond een maand geleden een soortgelijk ongeval plaats waarbij een automobilist om het leven kwam. Bij het ongeval van vanmiddag raakte een automobilist gewond, maar vielen de verwondingen gelukkig mee. De Rijksweg is enkele uren afgesloten geweest om alle voertuigen te kunnen bergen. Tegen 19:00 uur werd de N50 weer vrij gegeven.
Het lijkt of de roep om het veiliger maken van de N50 bij Kampen tegen dovemansoren gericht is. Vooral op social media gaan mensen helemaal los op (met name) de laksheid van de landelijke politiek. Enkele lokale politieke partijen hebben zich al wel gemeld bij hun collega’s in Den Haag, echter blijft het antwoord uit Den Haag (tot nu toe) bij woorden en kan het nog wel tot 2023 duren voordat er begonnen gaat worden met het verbreden van het stuk N50 bij Kampen.
Rijkswaterstaat kondigde onlangs aan dat er op bepaalde stukken van de N50 een zogenaamd filewaarschuwingssysteem geplaatst zou worden dat weggebruikers alert maakt op stilstaand verkeer. Met deze preventieve maatregel verbetert de verkeersveiligheid op de veelbesproken rijksweg. Op de veelgebruikte verbindingsweg tussen Overijssel en Flevoland staat regelmatig file die laat wordt opgemerkt, doordat weggebruikers slecht zicht hebben door het viaduct of laagstaande zon. Inmiddels heeft Rijkswaterstaat al wel het e.a. geplaatst, maar melden meerdere weggebruikers dat het systeem nog niet in werking is.
Een lokaal filewaarschuwingssysteem is een effectieve maatregel om kop-staart ongevallen in de staart te verminderen. Het dynamische bord waarschuwt het verkeer al vóór bijvoorbeeld een viaduct bij filevorming ná het viaduct.