Politie gaat extra controleren op fietsverlichting

532

Laat je als fietser zien in het verkeer met goed werkende fietsverlichting. “een voor en achterlichtje van bijvoorbeeld de Action zijn goedkoper dan een boete voor niet werkende fietsverlichting.”

Je hoort het steeds vaker, maar toch zijn er helaas toch nog veel fietsers onderweg zonder of met niet goedwerkende fietsverlichting. De politie gaat daarom de komende tijd extra controleren op fietsverlichting. De boetes die uitgedeeld worden liegen er niet om. Een bekeuring kost je € 55,-. Ook fietsen zonder de verplichte reflectoren kan je een boete opleveren van € 35,-.

Het is volgens de website letselschade.nl tamelijk beroerd gesteld met het voeren van fietsverlichting in Nederland. In buitengebieden voert 61% voor- en achterlicht, maar in grote studentensteden is dat slechts 22%. En slechts 41%  heeft zowel voor als achter licht op de fiets wanneer zij van of naar uitgaansgelegenheden fietsen. (Deze gegevens zijn afkomstig van onderzoeksbureau Goudappel Coffeng.)

Voor fietsverlichting gelden in Nederland een aantal regels. We lichten er een paar uit:

  • Tussen zonsondergang, zonsopgang en overdag wanneer het zicht ernstig belemmerd wordt, moet een fietser licht voeren. Wanneer overdag het zicht ernstig is belemmerd, is niet nader gespecificeerd.
  • Het voorlicht moet wit of geel zijn. Het achterlicht rood.
  • Het licht moet vast aan de fiets bevestigd zijn, of gedragen worden op borst (voorlicht) of rug (achterlicht).
  • De verlichting hoeft alleen gevoerd te worden tijdens het rijden. Bij stilstand hoeft deze dus niet te schijnen (hoewel dat natuurlijk wel handig is en goede dynamoverlichting standlicht heeft).

Kijk voor alle regels betreffende het verplicht voeren van licht op je fiets op rijksoverheid.nl

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here